افغانستان

عفو بین‌الملل خواهان آزادی کوهستانی و آرین از زندان طالبان شد

سازمان عفو بین‌الملل امروز پنجشنبه با ابراز نگرانی از بازداشت‌های اخیر طالبان گفته است که این بازداشت‌های خودسرانه اقدام تلافی جویانه نقض کامل تعهدات افغانستان بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر است.

این سازمان در اکس بر آزادی جاوید کوهستانی فعال سیاسی و حکمت آرین خبرنگار از بازداشت طالبان تاکید ورزیده است.

عفو بین الملل از طالبان خواسته است که باید فوراً آقای کوهستانی، آرین و دیگرانی که به طور غیرقانونی دستگیر شده‌اند، آزاد شوند.

سازمان عفو بین‌الملل تصریح کرده است که طالبان باید از ناپدید شدن اجباری بازداشت خودسرانه، شکنجه و سایر رفتارهای بد با افرادی که از حق آزادی بیان و اجتماع مسالمت آمیز استفاده می‌کنند، دست بردارند.

در همین حال این سازمان گفته است که بازداشت‌های اخیر خودسرانه آقای کوهستانی و آرین حاکی از سرکوب بی‌امان تحت حاکمیت طالبان علیه هر کس است که جهت صحبت کردن و بیان مسالمت‌آمیز نظرات خود را داشته اند.

جاوید کوهستانی تحلیل‌گر مسائل سیاسی کشور به تاریخ ۵ میزان سال جاری در مسیر راه خانه‌‌اش در منطقه خیرخانه‌ کابل توسط افراد طالبان بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

طالبان حکمت آرین، مدیر مسؤل یک رادیوی خصوصی به نام «خوشحال»‌ در غزنی را بازداشت کرده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان روز گذشته در یک بیانیه گفته است که آقای آرین روز یکشنبه در دفتر کارش در شهر غزنی توسط کارمندان ریاست استخبارات طالبان بازداشت شده است.

با این همه طالبان تا هنوز در مورد این بازداشت‌ها چیزی نگفته اند.