افغانستان

طالبان از پاکستان خواست که بازداشت شهروندان افغانستان را متوقف کند

طالبان از پاکستان خواسته است که روند بازداشت شهروندان افغانستان در این کشور را متوقف کند.

سفارت طالبان در پاکستان در توئیتی گفته است که بازداشت شهروندان افغانستان در شهرهای اسلام آباد پایتخت، راولپندی و حومه‌های آن همچنان اداره دارد.

این سفارت افزوده است که تا هنوز حدود ۲۵۰ افغان دارای پاسپورت و ثبت سازمان ملل متحد و دولت پاکستان از سوی اداره ضد هراس‌افگنی بازداشت شده‌اند.

این سفارت همچنان گفته است که در این مورد با مسوولان امنیتی اسلام آباد گفتگو کرده و خواستار رهایی شهروندان و توقف بازداشت آنان شده است.

در این توئیت آمده است: «سفارت (طالبان) به‌گونه‌ی فعال در راستای واضح کردن وضعیت حقوقی بازداشت شدگان افغانستان و تسریع آزادی آنان کار می‌کند.»

این سفارت همچنان تاکید کرده است که دولت پاکستان باید روند بازداشت مهاجران افغانستان را متوقف و این مساله را به‌گونه‌ی رسمی رسیدگی کند، «زیرا این امر می‌تواند تاثیر شدید بر روابط میان دو ملت بگذارد.»

این در حالی است که پولیس پاکستان در روزهای پسین صدها شهروند افغانستان را از نقاط مختلف اسلام آباد و شهر راولپندی بازداشت کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، شماری از بازداشت شدگان در بدل پرداخت پول گزاف آزاد شده‌اند.

پاکستان در دهه‌های پسین میزبان میلیون مهاجر افغانستان بوده است. پس از سقوط کابل به دست طالبان در سال ۲۰۲۱، صدها هزار تن از شهروندان افغانستان وارد پاکستان شدند.