افغانستان

تام وست: گزارش‌های مربوط به کاهش کشت کوکنار توسط طالبان «موثق» است

کشتزارهای کوکنار در هلمند. عکس از رویترز

توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده در افغانستان در واکنش به گزارش‌های اخیر مبنی بر سرکوب کشت کوکنار توسط طالبان در سراسر کشور، روز چهارشنبه گفت که این گزارش‌ها درست است.

وست در توئیتی نوشته است: «گزارش‌هایی مبنی بر اینکه طالبان سیاست‌هایی را برای کاهش چشمگیر تولید کوکنار در سال جاری اجرا کرده‌اند، معتبر و مهم هستند. هر کشوری در منطقه و فراتر از آن منافع مشترکی در افغانستان عاری از موادمخدر دارد.»

بی‌بی‌سی روز سه‌شنبه در گزارشی گفته است: «بررسی و تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای کاهش خیره کننده ۹۹ درصدی کشت کوکنار در ولایت هلمند را نشان می‌دهد.»

تحقیقات بی‌بی‌سی پس از آن صورت می‌گیرد که هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان سال گذشته فرمانی را صادر کرد که کشت کوکنار را به طور کامل ممنوع کرد.

بی‌بی‌سی می‌گوید: «ما شاهد کاهش شدید رشد کوکنار در ولایت‌های عمده تولیدکننده تریاک بودیم، به طوری که یک کارشناس می‌گوید کشت سالانه ممکن است ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد.»

ولایت‌های مورد بازدید بی بی سی شامل ننگرهار، قندهار و هلمند بودند که از ولایت‌های عمده تولید کننده تریاک در افغانستان هستند.

تصاویر ماهواره‌ای جدید که توسط (ALCIS)، یک شرکت بریتانیایی که در تجزیه و تحلیل ماهواره‌ای متخصص است، مورد مطالعه قرار گرفته است، کاهش خیره‌ کننده ۹۹ درصدی کشت کوکناردر ولایت هلمند، یکی از مناطق اصلی کشت تریاک در افغانستان را نشان می‌دهد.

دیوید منسفیلد، کارشناس برجسته تجارت مواد مخدر در افغانستان که با (ALCIS) نیز همکاری می‌کند، می‌گوید: «تصاویر با وضوح بالا از ولایت هلمند نشان می‌دهد که سطح کشت کوکنار به کمتر از ۱ هزار هکتار کاهش یافته است، در حالی که این رقم در سال گذشته ۱۲۹ هزار هکتار بود.»

براساس تحقیق و تحلیل جدید (ALCIS) میزان کاهش تولید تریاک در سراسر افغانستان بی‌سابقه است.