جهان

سقوط بی‌سابقه ارزش لیر در ترکیه

لیر ترکیه روز چهارشنبه در بزرگترین فروش روزانه خود ۶ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین حد خود رسید. اقدامی که به باور تحلیل‌گران سیگنالی قوی مبنی بر اینکه انقره در حال دور شدن از کنترل‌های دولتی بالا لیر است می‌باشد.

لیر ترکیه از زمان انتخاب مجدد طیب اردوغان، تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته است تا جایی که لیر ترکیه در روز چهارشنبه به پایین ترین سطح خود یعنی ۲۳،۱۷ در برابر ۱ دالر رسید و زیان خود را در سال جاری به بیش از ۱۹ درصد رساند.

چهار معامله‌گر ارز به خبرگزاری رویترز گفتند کاهش ذخایر ارز و طلای بانک مرکزی ترکیه از هفته گذشته متوقف شده است و می‌توانند همراه با نشانه‌هایی از تغییر سیاست‌های ارزی وارد روند صعودی شوند.

یکی از معامله گران ارز گفت: «قوانین و تغییرات زیادی وجود دارد که باید انجام شود، اما مقصدی که ما به آن می‌رویم هر روز روشن‌تر می‌شود. ما به سمتی می‌رویم که ارزش لیر بر اساس شرایط بازار تعیین می‌شود نه تصامیم دولت».

اردوغان پس از پیروزی کابینه جدید خود را در آخر هفته گشذته اعلام کرد و مهمت شیمشک، معاون سابق نخست وزیر که مورد توجه سرمایه گذاران خارجی است را به عنوان وزیر دارایی این کشور معرفی کرد.

شیمشک بعداً گفت که سیاست اقتصادی باید به زمین «عقلانی» بازگردد.

یک تحلیل دیگر اقتصادی با ابراز خوشبینی از تجدید سیاست های اقتصادی ترکیه گفت: «ما شاهد اجرای عادی سازی سیاست هستیم. من فکر می کنم که ما شاهد تاثیر فشار شیمشک (بانک مرکزی ترکیه) برای سیاست منطقی هستیم.»

برخی از تحلیلگران انتظار دارند لیر در برابر ۱ دالر امریکایی در محدوده ۲۵ تا ۲۸ لیر معامله شود.