جهان

سرنگونی چهار جنگنده و دو چرخبال اوکراینی توسط روسیه

وزارت دفاع روسیه می‌گوید که چهار جنگنده و دو چرخبال اوکراینی و چندین موشک کروز را که از سوی کیف بر نیروهای روس پرتاب شده بودند، رهگیری و نابود کرده است.

اوکراین هم گفته است که در کنار نابود کردن موشک‌های روسیه بر مواضع نیروهای این کشور در منطقه باخموت حمله کرده است.

در این اوضاع و در حالی که اوکراین کمک‌های نظامی غرب را دریافت می‌کند، وزیر دفاع روسیه بر افزایش تولیدات نظامی این کشور به ویژه موشک‌های دفاعی اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ که برای نابودسازی هواپیماهای و موشک‌های مهاجم استفاده می‌شود، تاکید کرده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در این باره گفت: «من از این کارخانه بازدید می‌کنم و می‌بینم که کارگران در حال ایجاد مراکز تولیدی تازه استند که تا دو – سه ماه به فعالیت آغاز خواهند کرد. تولید باید هر چه سریعتر، افزایش یابد.»

در همین حال، قرار است ناتو به زودی بزرگترین تمرین های هوایی خود را با حضور ۱۰ هزار نیرو از ۲۵ کشور جهان و با ۲۵۰ هواپیمای جنگی آغاز کند. این تمرین‌ها در نزدیک دریای شمال و دریای بالتیک انجام می‌شود که در نزدیک مرزهای روسیه قرار دارد.

اما ناتو می‌خواهد تاکید کند که این تمرین‌ها فقط دفاعی استند.

انگو گرهارتز، فرمانده نیروهای هوایی آلمان خاطرنشان کرد: «ما با این تمرین‌ها نشان می‌دهیم که قلمرو ناتو خط سرخ ما است و ما آماده دفاع از هر سانتیمتر آن استیم. اما به سمت قلمرو روسیه پرواز نخواهیم کرد. چون این تمرین ها، دفاعی استند.»

روسیه با گسترش ناتو و تمرین های نیروهای این سازمان در نزدیک مرزهای خود مخالف است.

این تمرین‌ها در حالی برگزار می‌شوند که حمله روسیه به اوکراین، پس از سال‌ها سویدن و فنلند را بر آن داشت که عدم تعهد نظامی را کنار بگذارند و به دنبال همکاری‌های مشترک نظامی و دفاعی با ناتو باشند.

فنلند سرانجام نزدیک به دو ماه پیش به ناتو پیوست و سویدن هم امیدوار است که تا چند ماه آینده، به عضویت این سازمان درآید.