جهان

سه خبر کوتاه جهان

سفر بلینکن به ریاض، کاهش ارزش لیر در ترکیه و توقف هواپیمای هندی در روسیه را در بسته خبرهای جهان بخوانید.

سفر بلینکن به ریاض

وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در سفر به عربستان سعودی با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار کرده است.

به گفته خبرگزاری رسمی عربستان، دو طرف درباره روابط دو جانبه و مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرده‌اند.

برخی از خبرگزاری‌ها گفته‌اند که بلینکن در این دیدار به موضوع حقوق بشر در عربستان سعودی هم اشاره کرده است.

وزیر خارجه امریکا در حالی به عربستان سعودی می رود که تنها یک روز پیش از آن، پس از هفت سال، تهران سفارت خود را در ریاض بازگشایی کرد و امروز هم سرقنسولگری این کشور در جده بازگشایی می شود.

کاهش ارزش لیر در ترکیه

ارزش لیر ترکیه هفت درصد کاهش یافته است که بیشترین میزان کاهش ارزش آن از سال ۲۰۲۱ میلادی به این سو است.

رویترز گزارش داده است که افت ارزش لیر به علت کاهش سیاست‌های با ثبات کننده حکومت ترکیه است که پس از انتخابات، تصمیم گرفته است، سیاست‌های اقتصادی سخت‌تری را در پیش بگیرد.

رجب طیب اردوغان که به تازگی برای یک دوره دیگر به حیث رییس جمهور ترکیه انتخاب شده است، محمد شِمشِک، معاون پیشین نخست وزیر را به حیث وزیر مالیه معرفی کرده است. سرمایه گذاران خارجی از کارکردهای او تمجید کرده اند. کارشناسان در انتظار معرفی رییس تازه بانک مرکزی ترکیه نیز استند.

توقف هواپیمای هندی در روسیه

هند یک هواپیمای مسافربری را به شرق دور روسیه فرستاده است تا مسافران هواپیمایی را که به علت خرابی هواپیما در میدان هوایی این منطقه فرود آمد، به هند انتقال دهد. این مسافران از دهلی نو عازم سن فرانسیسکو در ایالات متحده امریکا بودند.

اما هواپیمای بوئینگ حامل آنها با ۲۳۲ سرنشین در یک منطقه دور دست روسیه فرود آمد و مسافران به علت نبود امکانات کافی در میدان هوایی ماگادان، به اقامتگاه های موقت انتقال داده شدند.

وزارت خارجه امریکا گفته است که شاید مسافران امریکایی نیز در این هواپیما باشند.

این در حالی است که به علت تحریم های غرب و اتحادیه اروپا بر روسیه، معلوم نیست چه زمانی ابزارهای لازم برای ترمیم هواپیمایی که در روسیه فرود آمده است به این کشور خواهد رسید.