افغانستان

یک عضو کنگره امریکا: «مکالمه مخفی» نشان می‌دهد که بایدن «اجازه داد» افغانستان فروبپاشد

دارل عیسی، عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده، دولت بایدن را به دلیل آنچه که به گفته وی پاسخی «شرم آور» به پیام «مکالمه مخفی» میان وزرات خارجه امریکا و مقام‌های امریکایی در سفارت افغانستان در کابل بود، مورد انتقاد قرار داده است.

آقای عیسی که یکی از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان است و به تازگی اجازه دسترسی به مکالمه مخفی وزارت خارجه امریکا را یافته است، در گفتگو با فاکس نیوز دیجیتال، گفته است که او نخستین عضو کمیته‌ای است که این مکالمه را مشاهده کرده است.

این موضوع پس از آن صورت می‌گیرد که مایکل مک کال، رئیس کمیته در هفته روان اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به اعضای کمیته مجلس نمایندگان اجازه داده است تا این «مکالمه و پاسخ» را مشاهده کنند.

«تلگراف مخالف» یا «مکالمه مخفی» که در جولای ۲۰۲۱ ارسال شد و توسط ۲۳ کارمند و دیپلمات سفارت به امضا رسید، درباره احتمال پیشروی سریع طالبان هنگام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هشدار داده بود.

آقای عیسی در این باره گفت: «آنچه ما دیدیم پیش‌بینی آنها با دقت بسیار بود از اینکه دقیقا چه اتفاقی قرار است بیفتد و اگر مسیر خود را تغییر ندهند چه نتیجه‌ای به دست می‌آید.»

او افزود: «ما پاسخی را از دفتر وزارت امور خارجه دیدیم که می‌گفت، ما شما را می‌شنویم و موافقیم، اساسا ما آن را ساده نمی‌گیریم و پس از آن، بدیهی است که می‌دانیم آنها چه کردند و چه نکردند. این اقدام برای اخطاری که داده شده بود کاملاً بسنده نبود.»

آقای عیسی گفت: «وزارت امور خارجه اسامی امضاکنندگان را اصلاح کرده است، اما کمیته مجلس نمایندگان می‌داند که بسیاری از آنها از کارکنان ارشد اجرایی بوده‌اند. آنان می‌دانستند و درک می‌کردند که هیچ راهی وجود ندارد که ارتش افغانستان بتواند با موفقیت دفاع کند. آنها با آن مخالف نبودند و در نتیجه می‌دانستند که کابل در جریان چند هفته سقوط می‌کند و طالبان همان کاری را که انجام داده‌اند، یعنی ادامه کشتار و آزار و اذیت افراد، انجام خواهد داد و اجازه دادند که این اتفاق بیافتد.»

به گفته او، این مکالمه همچنین فاش کرده است که «وزارت خارجه هیچ انتظاری برای پایداری در منطقه وجود نداشت» و می‌دانست که میلیاردها دالر تجهیزات نظامی امریکا که پشت سر گذاشته می‌شود به دست طالبان می‌افتد.

او گفت این «پیام» در ۱۳ جولای ۲۰۲۱ ارسال شد و پاسخ آن یک هفته بعد در ۲۰ جولای دریافت شد و کابل رسماً هفته‌ها بعد در ۱۵ اگست سقوط کرد.

این عضو مجلس نمایندگان امریکا گفته است که او اکنون در تلاش است تا دو سند را از حالت «محرمیت» بیرون کند تا خانواده‌های ۱۳ نظامی امریکایی که در انفجار فرودگاه کابل در جریان خروج پر هرج و مرج در میدان هوایی کابل کشته شدند، بتوانند به آنچه رخ داده است، پی‌ببرند.

در این انفجار که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، بیش از ۱۷۰ تن از شهروندان افغانستان نیز کشته شدند.

آقای عیسی در عین حال گفت که این سند «محرمانه است، زیرا شرم آور است.»

در همین حال، جاناتان ویلکاکس، مدیر ارتباطات آقای عیسی گفت که این سند «دروغ بزرگ دولت درباره افغانستان را محو می‌کند که این را نمی‌توان پیش بینی کرد، هیچ کس نمی‌توانست این اتفاق را ببیند، هیچ کاری برای جلوگیری از آن انجام نمی‌شد.»

او در ادامه گفت: «ما می دانیم که (این پیام) دریافت شده است. می‌دانیم که پیگیری نشده است. کارمندان آنان در محل این را دیدند، گزارش دادند، به آنها هشدار دادند و نادیده گرفته شدند.»

فاکس نیوز گفته است که وزارت امور خارجه امریکا در یک اعلامیه جمهوری خواهان را به تحریف حقیقت متهم کرده است.

یک سخنگوی این وزارت به فاکس نیوز گفته است: «ما به شدت با توصیفات برخی از اعضای کنگره در مورد محتوای (پیام) مخالف افغانستان مخالف هستیم.»

این سخنگو گفته است: «اقدام برای اجازه دادن به اعضای کانگرس برای مشاهده مکالمه، با وجود احتمال به خطر افتادن هدف کانال مخالفان، سازگاری فوق‌العاده‌ای بود و ناامیدکننده است که برخی از اعضا تصمیم به تحریف محتوای مکالمه محرمانه می زنند.»

این اظهارات درحالی بیان می‌شود که انتقادات زیادی در داخل و خارج امریکا درباره نحوه خروج نیروهای خارجی از افغانستان مطرح شده است.