افغانستان

همه اعضای کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا می‌توانند مکالمه محرم را مشاهده می‌کنند

مایکل مک کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده با آنتونی بلنکین وزیر امور خارجه این کشور به توافق رسیده‌اند تا تمام اعضای کمیته روابط خارجی مکالمه محرم در مورد خروج از افغانستان را مشاهده کنند.

این مکالمه محرم میان کارمندان سفارت امریکا در کابل و وزارت خارجه این کشور در جولای ۲۰۲۱، یک ماه پیش از سقوط کابل به دست طالبان صورت گرفته است.

این اولین بار در تاریخ ایالات متحده است که مکالمه محرم در اختیار کنگره ایالات متحده قرار می‌گیرد.

مک کال گفته است: «این یک اقدام بی پیشینه در راستای پیشبرد تحقیقات ما در مورد خروج از افغانستان است».

وی افزود: «برای اولین بار در تاریخ، وزارت امور خارجه موافقت کرده است که به کنگره اجازه دهد مکامه محرم را مشاهده کند. این مکالمه حاوی اطلاعات دست اولی از کارمندان سفارت امریکا در کابل که قبل از سقوط در آنجا حضور داشتند و همچنین پاسخ وزیر بلینکن به نگرانی‌های آنها، است. من می‌خواهم از وزیر بلینکن تشکر کنم که با حسن نیت با من در این مورد مذاکره کرد».

براساس بیانیه صادر شده از سوی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به اعضای این کمیته فرصت مناسبی برای مشاهده مکالمه محرم و پاسخ آن، داده شده است.

آقای مک کال با ابراز خرسندی از این تصمیم گفته است که این تصمیم به تعهدات در زمینه احضاریه عمل می کند و همچنان بی‌احترامی را نیز از میان برمی‌دارد.

مک کال ماه‌ها تلاش کرد به این مکالمه محرم که اداره بایدن را از عواقب خروج از افغانستان هشدار داده بود، دسترسی پیدا کند.

جمهوری خواهان در کمیته در حال بررسی خروج فاجعه بار ایالات متحده در آگست ۲۰۲۱ از افغانستان هستند که منجر به تسلط سریع طالبان بر این کشور شد.

در جریان عملیات خروج، گروه داعش یک حمله انتحاری نیز در بیرون فرودگاه کابل انجام داد که در نتیجه ۱۳ سرباز امریکایی کشته شدند.

در همین حال، صدها شهروند امریکایی نیز پس از آخرین پرواز تخلیه از کابل، در افغانستان گیر ماندند.