جنوب آسیا

خانواده‌های ۱۶۰ قربانی حادثه قطار در هند هنوز پیدا نشده‌اند

مقام‌های هندی گفته‌اند که چند روز پس از مرگبارترین برخورد قطار در این کشور که منجر به کشته شدن دست کم ۲۷۵ نفر گردید، هنوز‌ خانواده‌های حدود ۱۶۰ قربانی پیدا نشده‌اند.

مقام‌های هند افزوده‌اند که به دلیل نبود سردخانه‌های کافی حدود ۱۰۰ جسد از میان ۱۶۰ قربانی برای نگهداری به دانشگاه‌های پزشکی ایالت اودیشا در شرق هند، فرستاده شده است.

روز جمعه یک قطار مسافربری با یک قطار باربری که در جهت مخالف هم در حرکت بودند که در نزدیکی منطقه بالاسوره ایالت اودیشا با هم برخورد کردند و در نتیجه نزدیک به ۱۲۰۰ نفر نیز زخمی شدند.

وزارت راه آهن هند گفته است که تحقیقات در مورد این حادثه را آغاز کرده است. اگرچه گزارش‌های برخی رسانه‌های هندی حاکی از آن است که یک قطار باری دیگر نیز در این سانحه دخیل بوده است، هرچند مقامات راه‌آهن هنوز درباره این احتمال اظهارنظر نکرده‌اند.

عملیات جستجو و نجات گسترده‌ای با حضور صدها پرسنل آتش نشانی و افسران پلیس و همچنین سگ‌های زنده‌یاب انجام شد. همچنین صدها جوان در مقابل بیمارستان دولتی در اودیسا برای اهدای خون صف کشیدند.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نیز گفت که از این واقعه متاثر شده و با خانواده‌های عزادار همدلی می‌کند.

او همچنین در توییتی نوشت: «همه کمک‌های ممکن برای کسانی که آسیب دیده‌اند فراهم می‌شود.»

مسئولان ایالت اودیسا روز شنبه را به نشانه احترام به قربانیان، عزای عمومی اعلام کردند.

این حادثه هرچند یکی از مرگبارترین حوادث تصادف قطار در هند به شمار می‌رود اما بدترین آنها نبوده است؛ در سال ۱۹۸۱ در حادثه خروج قطار از ریل در ایالت «بیهار» و سقوط به رودخانه، حدود ۸۰۰ نفر از مسافران جان خود را از دست دادند.

راه آهن هند، روزانه بیش از ۱۳ میلیون نفر را در این کشور جابه جا می‌کند اما انحصار دولتی و همچنین قدیمی بودن زیرساخت‌ها باعث شده تا وقوع چنین حوادث مرگباری در هند به یک اتفاق رایج در این کشور تبدیل شود.