افغانستان

گرامی‌داشت از دوازدهمین سالروز جان باختن شاه جهان نوری و جنرال داوود داوود در امریکا

شماری از چهره‌های سیاسی کشور در نشستی که در ایالات متحده امریکا برگزار شد، دوازدهمین سالروز جان باختن جنرال شاه جهان نوری و جنرال محمد داوود را گرامی داشتند.

در این برنامه درباره قربانی‌های مردم افغانستان در نبرد با «کمونیزم و هراس افگنی» صحبت شد و سخنرانان از کارکردهای شاه جهان نوری و جنرال داوود یادآوری کردند.

شماری از اشتراک کنندگان در این نشست از ایالات متحده خواستند که توافقنامه صلح دوحه با طالبان لغو شود و درباره‌ی یک توافق تازه برای شمولیت همه طرف‌های سیاسی افغانستان برای آوردن صلح تلاش شود.

محمدعلم ایزدیار، معاون پیشین مجلس سنا، در این نشست درباره احتمال دامن زدن افراط گرایی میان نسل نو افغانستان توسط طالبان سخن گفت: «نظام نصاب درسی مکاتب هم‌چون نظام نصاب درسی مدارس تغییر می‌کند و در این صورت افغانستان تحت سلطه‌ی طالبان افغانستانی خواهد بود که صدها هزار انتحاری و جنگجو تربیت می‌کند. آیا افغانستانِ آینده با چنین وضعیت برای منطقه و جهان امنیت می‌آورد؟»

اشتراک کنندگان در این نشست همچنین از تغییر وضعیت کنونی «در مسیر منفی» و نیز حضور گروه‌های هراس افکن در کشور ابراز نگرانی کردند.

فوزیه کوفی، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان نیز خاطرنشان کرد: «بسیاری از موارد در مسیر نادرست تغییر کرده‌اند. طالبان نه تنها برای مبارزه با گروه‌های افراطی اقدام نکرده‌اند، بلکه راه را برای رشد گروه‌های افراطی دیگر باز کرده‌اند.»

اشتراک کنندگان در این نشست می‌گویند که رشد گروه‌های مختلف شورشی نگران کننده است و دیر یا زود این گروه‌ها به یک تهدید مبدل خواهند شد.

به گفته آنان، در حالی‌که صلح به عنوان گزینه‌ی اول باقی می‌ماند، اما با توجه به وضعیت کنونی در کشور، ممکن است مردم افغانستان تصمیم سختی را اتخاذ کنند.

جنرال محمد داوود داوود، فرمانده پیشین پولیس زون شمال و جنرال شاه جهان نوری، فرمانده پیشین پولیس تخار در هفتم جوزای ۱۳۹۰ از اثر انفجار یک ماین جاسازی شده از سوی طالبان در مقر مقام ولایت تخار جان باختند.