افغانستان

اعلام آمادگی ایران‌ برای آموزش مرزبانان طالبان

پس از تنش‌های مرزی پی‌هم میان طالبان و نیروهای سرحدی ایران، قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی ایران گفته است که دولت این کشور آماده است برای نیروهای مرزی طالبان پرتکل‌های مرزی را آموزش دهد.

این مقام دولت ایران با انتقاد از یونیفورم نیرو‌های مرزی طالبان گفته است که لازم است مرزبانان افغانستان دارای لباس مشخص و به قوانین بین‌المللی پایبند باشند.

این مقام ایرانی افزوده است که از پس از روی‌کار آمدن طالبان در افغانستان، چندین نشست برای حل اختلافات مرزی بین تهران و کابل انجام شده است، اما همچنان این تنش‌ها باقی‌ست.

ایران در حالی برای آموزش نیروهای طالبان ابراز آمادگی می‌کند که در تاریخ ۲۷ می سال روان میلادی، نیروهای طالبان و ایران در ولسوالی «کنگ» نیمروز به سوی هم تیر اندازی کردند که در نتیجه سه نیروی مرزی ایران و یکی از افراد طالبان کشته شدند.

پس از این درگیری تاریخ ۳۱ می ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده و ادعا شده بود که طالبان نیروها و تجهیزات جنگی‌شان را به سوی مرز اسلام قلعه فرستاده‌اند، ادعای که از سوی طالبان و ایران رد شد.

از سوی هم طالبان در واکنش به اظهارات این مقام ایرانی گفته‌اند درگیری‌های مرزی به دلیل تخلفات نیروهای مرزی ایران آغاز شده و آنان بیشتر، نیاز به آموزش دارند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که نیرو‌های طالبان از مسائلی که در مرزها نیاز است آگاهی دارند و درگیری‌های طالبان با ایران، در واکنش به شلیک یا تجاوز به خاک افغانستان از سوی ایران است بنابراین خود آنان نیاز به آموزش دارند.

گفتنی است که در حکومت پیشین افغانستان، آموزش‌های نظامی ارتش، یکی از پر هزینه‌ترین بخش‌های حکومت به شمار می‌رفت، اما به دنبال سقوط جمهوریت، ارتش ۳۵۰‌هزار نفری از هم پاشید.

ایران در حالی اقدام به آموزش نیروهای طالبان کرده است که وزارت دفاع طالبان پیش از این گفته بود که ۹۰ درصد کار روی تشکیل ارتش تکمیل شده و تاکنون حدود ۳۰‌هزار تن از نیروهای امنیتی طالبان تثبیت رتبه شده اند.