بازرگانی

نگرانی قالین فروشان هرات از ادامه بازار کساد فروش قالین وطنی

شماری از فروشندگان قالین دستی در هرات از نبود بازار فروش قالین افغانی شکایت دارند.

آنان می‌گویند که پس از تحولات سیاسی و افزایش مشکلات اقتصادی بازار فروش قالین‌های افغانی با رکودی بی‌سابقه روبرو شده و به صفر رسیده است.

حاجی عبیدالله یکی تن قالین فروشان در هرات می‌گوید به گونه‌ی بی‌سابقه فروش قالین به صفر رسیده است.

او گفت: «صنعت ما ضعیف شده و بافنده‌ها هم با مشکلات زیادی مواجه هستند. یک فرش دو متره را سفارش می‌دهیم، تقریبا در حدود ۵ هزار یا ۶ هزار افغانی می‌شود که همان هم خریدار ندارد‌. فروش ما کاهش یافته است و نمی‌دانیم چه کنیم.

در همین حال، سئولان اتحادیه قالین بافان در هرات با تایید رکود بازار قالین‌های افغانی می‌گویند که صادرات قالین به خارج از کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزیش نسبی داشته است.

محمد رفیع نادری؛ رئیس اتحادیه قالین بافان در هرات می‌گوید: «ما در سال ۱۴۰۰ حدود یک‌‌‌ملیون و ۲۰۰‌هزار متر قالین و گلیم صادرات داشتیم که این رقم در سال ۱۴۰۱ به یک‌ملیون و‌ ۶۰۰ هزار متر رسید.»

قالین بافان در هرات همچنان می‌گویند که به رسمیت شناخته نشدن حکومت طالبان و واردات قالین‌های خارجی عامل اساسی رکود بازار قالین در هرات است.

صحت محمد عاطف؛ قالین فروش در این باره گفت: «از نظر من دو چیز عمده که فروشات و صادرات قالین را پایین آورده مسایل سیاسی است و مسایل اقتصادی است. در گذشته خارجی‌ها به کشور رفت‌وآمد داشتند و وضع اقتصادی مردم خوب بود. اما حالا رفت‌وآمد به کشور کم شده است.»

به گفته‌ی‌ مسوولان اتحادیه قالین بافان هرات، ۴۰ درصد صادرات قالین کشور از حوزه‌ی غرب بوده که ۲۰ درصد آن از هرات است و به کشور های آمریکا، کانادا، چین، روسیه، انگلستان، ایران و پاکستان صادر می‌شود.

قالین‌های دست بافت در بسیاری از ولایت‌های کشور به خصوص ولایت‌های حوزه غرب کشور تولید می‌شود.

فروشندگان و تولید کنندگان آن از نبود بازار فروش در داخل و خارج از کشور و بلند بودن قیمت مواد خام شکایت دارند.