جهان

سه خبر از جهان

رد امکان بازداشت ولادیمیر پوتین در نشست آینده گروه بریکس

وزیران امور خارجه روسیه و افریقای جنوبی، امکان بازداشت ولادیمیر پوتین را در نشست آینده سران گروه بریکس در شهر جوهانسبورگ رد می‌کنند.

این مقام ها می‌گویند که گزارش‌ها در باره تغییر مکان برگزاری این نشست به چین واقعیت ندارند.

دادگاه جهانی کیفری به علت جنگ اوکراین، حکم بازداشت رییس جمهور روسیه را صادر کرده است. اما روسیه حکمیت این دادگاه را نمی پذیرد.

افریقای جنوبی که از امضا کنندگان صلاحیت این دادگاه است، پیش از این در سال ۲۰۰۸ میلادی از بازداشت عمر البشیر، رییس جمهور وقت سودان هم خودداری کرده بود.

انتقاد ترمپ از شوخی کردن در باره صحت جوبایدن

دانلد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده می گوید که شوخی کردن درباره صحت جو بایدن، کار درستی نیست.

بایدن، رییس جمهور هشتاد ساله امریکا دیروز در مراسم فراغت نیروهای هوایی ایالات متحده به زمین افتاد؛ اما با کمک دیگران با سرعت بلند شد و بعداً گفت که پایش به یک خریطه ریگ برخورد کرد و افتاد؛ اما کاملاً سالم است.

قرار است بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده امریکا هم رقابت کند و پزشکان گفته اند که او سالم است و توان پیشبرد وظیفه ریاست جمهوری را دارد. اما یک نظرسنجی در امریکا نشان می دهد که مردم این کشور درباره هر کسی که بعد از ۷۵ سالگی رییس جمهور شود نگران استند. دانلد ترمپ، رقیب جمهوری خواه باید، این ماه هفتاد و هفت ساله می شود.

مستقرشدن نیروهای بیشتر حافظ صلح در کوزوو

شماری از نیروهای حافظ صلح پولندی به کوزوو رسیده اند تا به نیروهای دیگر مستقر در این کشور بپیوندند و از ساختمان های شهرداری ها در شمال کوزوو محافظت کنند.

این کار پس از آن انجام می شود که معترضان صرب، با نیروهای ناتو در این شهرها درگیر شدند.

تنش ها بعد از آن در این منطقه اوج گرفتند که مقام های کوزوو با کمک نیروهای ویژه پولیس، شهرداران مسلمان و البانیایی تباری را که در انتخابات برنده شده بودند در این شهرها گماشتند.

اما صرب ها که انتخابات را تحریم کرده بودند، در برابر این کار دست به اعتراض زدند.

سطح تنش ها در منطقه هنوز هم بالا است و مقام های اروپایی خواستار خویشتنداری دو طرف شده اند.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ میلادی استقلال خود را از صربستان اعلام کرد؛ اما صربستان آزادی این کشور را نمی پذیرد.