افغانستان

آسترالیا برنامه ویزه برای کارمند محلی از افغانستان را لغو می‌کند

عکس از رویترز.

آسترالیا اعلام کرده است که برنامه پذیرش شهروندان افغانستان که با دولت این کشور در افغانستان کار کرده اند را لغو می‌کند.

دولت فدرال آسترالیا روز پنجشنبه در یک اعلامیه گفته است که برنامه ویزه کارمند محلی خود برای شهروندان افغانستان در معرض خطر را یک سال بعد یعنی در ماه می ۲۰۲۴ میلادی خاتمه خواهد داد و متقاضیان می‌تواند تا ماه نومبر سال جاری درخواستی بفرستند.

رسانه محلی گزارش کرده اند که این برنامه به دلیل نگهداری ضعف مدیریتی، نظارت قانونی، و تأخیر در ارتباط میان اداره‌های مربوط، ناکام بوده است.

این برنامه در سال ۲۰۱۳ آغاز شد و از میان ۱ هزار و ۴۲۲ متقاضی ویزه کارمند محلی، تا هنوز تنها ۱۵۹ نفر تاییدی دریافت کرده اند و ۹۴۶ نفر دیگر شرایط کامل برای پذیرش درخواستی شان را تکمیل نتوانسته اند.

اما دولت آسترالیا گفته است کسانی که درخواست ویزه آنان رد شده است، از جمله نگهبانان امنیتی و اعضای ارتش افغانستان که با سفارت و نمایندگی‌های این کشور می‌کردند، می‌توانند تا ماه نومبر درخواست مجدد بدهند.

در اعلامیه آمده است که دولت ممکن با متقاضیانی که پیش از این واجد شرایط نبودند نیز به تماس شود.

با این حال، دولت انتونی آلبانیز نخست وزیر آسترالیا، متهم شده است که با لغو این برنامه به شهروندان افغانستان واجد شرایط مهاجرت بی‌توجهی می‌کند.

بر اساس گزارش ها،از ۹۴۶ متقاضی که درخواستی‌های شان رد شده، ۲۱۶ نفر خود را به عنوان محافظ امنیتی معرفی کرده بودند و ۱۱۷ تن از آنان از قبل در آسترالیا بوده اند.

از سال ۲۰۱۳ به این طرف دو هزار و ۳۸۳ شهروندان افغانستان و اعضای خانواده آنان از طریق این برنامه به آسترالیا انتقال داده شده اند.