افغانستان

سکوت طالبان به ادعای رویترز؛ دیدار نخست وزیر قطر با ملا هبت‌الله چه پیامی دارد؟

.افشای دیدار محرمانه‌ی مقام‌های درجه یک قطر با ملاهبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در قندهار با واکنش‌های گوناگونی روبرو شده است

قطر حافظ منافع ایالات متحده امریکا در افغانستان است و از همین رو دیدار نخست وزیر و وزیر خارجه این کشور با رهبر طالبان می‌تواند به معنای رساندن پیام دولت ایالات متحده به طالبان تفسیر شود.

هرچند طالبان تاکنون دیدار رهبرشان را با نخست وزیر قطر تایید نکرده‌اند اما خبرگزاری رویترز نگاشته است که ملا هبت‌الله، بسیار علاقمند گفت‌وگو با جامعه‌‌ جهانی است.

فضل الهادی وزین، استاد دانشگاه گفت: «تفاهم مستقیم با رهبری حرکت طالبان و با شخص اول حکومت سرپرست، جایگاه حکومت سرپرست را در کابل ضعیف وانمود می‌کند و موضوع دیگر اینکه قطر تلاش میکند تا رهبری حرکت طالبان را به انعطاف پذیری بیشتر در قضایای مورد اختلاف وادار بسازد.»

در همین حال مایکل سمپل، معاون پیشین نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان نیز گفت: «تجربه می‌گوید که نصیحت یا دیپلماسی بالای کلان‌های طالبان به ویژه بالای هبت‌الله آخندزاده تاثیری ندارد. هبت‌الله خود را امیرالمومنین می‌داند و آنان به نصیحت در مسایل سیاسی و اسلامی ضرورت ندارند؛ فرمان داد که دختران به پوهنتون (دانشگاه) و لیسه نروند و زنان در موسسات کار نکنند و این تاکنون پالیسی امارت اسلامی (طالبان) است.»

در این میان دیدبان حقوق بشر در واکنش به دیدار پنهانی رهبر طالبان با نخست وزیر قطر، می گوید که طالبان از یک‌سو خواهان تعامل با جهان برای به دست آوردن کمک و به رسمیت شناخته شدن استند، اما از سوی دیگر به سرکوب و محروم ساختن زنان و دختران افغانستان ادامه داده‌اند.

هیدر بار، معاون دیده‌بان حقوق بشر، گفت: «فکر نمی‌کنم که تمایل و خواست‌های طالبان تازه باشند، تنها دیدن آخندزاده تازه است. طالبان از اگست سال ۲۰۲۱ تاکنون همواره علاقه مند بوده‌اند که خواست‌هایشان را مطرح نمایند، اما هم‌زمان با این گفتگوها، سرکوب زنان و دختران به گونه پیوسته ادامه یافته است و عمیق تر شده است.»

با این هم بسیاری‌ها به این باور استند که با توجه به دیدگاه‌های تندروانه ملاهبت الله، بعید به نظر می رسد که وی از تصمیم‌هایش عقب بنشیند مگر اینکه در یک بده بستان بزرگ تن به این کار بدهد.