جهان

دبیرکل ناتو: نمی‌توانیم مانع پیوستن اوکراین به این سازمان شویم

وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در اسلو، پایتخت ناروی گردهم آمدند تا درباره موضوعاتی مثل پیوستن برخی از کشورهای تازه به ناتو بحث کنند.

دبیر کل ناتو در آستانه این نشست می‌گوید که کسی نمی‌تواند مانع پیوستن اوکراین به این سازمان شود.

یتنس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو گفت:
«تمام متحدان ناتو موافق استند که خود ناتو و اوکراین در مورد عضویت اوکراین در این سازمان تصمیم می گیرند. روسیه نمی تواند گسترش ناتو را وتو کند.»

پیش از این گفته‌ها، رییس جمهور اوکراین هم در سفری به مولدووا و دیدار با مقام.های اروپایی، گفت که اوکراین آماده پیوستن به ناتو است؛ اما برای این کار به اقدام کشورهای دیگر نیاز است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین تاکید کرد: «می خواهم تاکید کنم که در نشست ناتو در تابستان، ما خواهان یک دعوت واضح برای عضویت اوکراین استیم و به تضمین های امنیتی ناتو نیز نیاز است. در خزان هم، به یک تصمیم واضح و مثبت درباره پیوستن ما به اتحادیه اروپا نیاز داریم.»

از سوی دیگر، یک عضو پارلمان وینزوئلا که کشورش با ایالات متحده مخالف است و از متحدان روسیه به شمار می‌رود، در گفتگو با خبرگزاری سی سی تی وی چین، حمایت نظامی امریکا را عامل دوامدار شدن جنگ اوکراین می داند.

رودولفو سَنز، عضو پارلمان ونزوئلا گفت: «تنش میان اوکراین و روسیه یکی از راه‌هایی است که امریکا در سراسر جهان، به ایجاد ناآرامی دست می زند. امریکا با آتش بازی می‌کند و جهان را به سوی جنگ جهانی می‌برد. دادن جنگ افزار و ابزارهای لوجیستیکی از سوی امریکا به اوکراین، جنگ را طولانی تر ساخته است.»

جنگ اوکراین وارد ۴۶۲ مین روز خود شده است و افق پایان آن هنوز روشن نیست.