جهان

کهنسال‌ترین مرد تونس با خاطراتی از جنگ‌ جهانی اول و دوم

حسین المیساوی در حالی کهنسال‌ترین مرد تونس نام گرفته که خاطراتی از هر دو جنگ جهانی به یاد می‌آورد و تجربه جنگیدن با نیروهای اشغالگر فرانسه در تونس را دارد.

او در پنج دسمبر سال ۱۹۰۴ متولد شده، هرچند خودش علاقه‌ای به شمردن سال‌های زندگی‌اش ندارد.

اما اسناد شناسایی او کنهسالی‌اش را تایید می‌کند.

حسین المیساوی، کهنسال‌ترین مرد در تونس
در این باره گفت: «نمی‌دانم چند ساله استم. من سال‌ها را نمی‌شمارم.»

او جنگی را که در سال ۱۹۶۱ میلادی به آزادی تونس از استعمار فرانسه انجامید به یاد می‌آورد و خودش هم در این جنگ حضور داشته است.

او در این باره گفت: «در گذشته ما با خوردن سبزه و برگ درختان، خود را سیر می‌کردیم. در آن زمان، وقتی نیروهای فرانسوی کشته می‌شدند، ما جنگ افزارهایشان را بر می‌داشتیم. تونس خودش سلاح نداشت و ما با سلاح‌های خود فرانسوی‌ها با آنها مي ‌جنگیدیم.»

به گفته پزشکان، این مرد به جز درد ستون فقرات که حتی در انسان‌های ۵۰ و ۶۰ ساله عادی است و اندکی فشار خون بالا، بیماری خاص دیگری ندارد. هر چند در جوانی، دوره سختی را گذرانده است.

علی برادر حسین المیسیاوی درباره او گفت: «برادرم حسین در جنگ آزادی تونس نقش داشت. در جریان انقلاب او به کوهستان رفت و ما نمی‌دانستیم که او کجا است. وی دو – سه ماه را در آنجا زندگی کرد. اما پس از آزادی تونس به دنبال ما گشت و سرانجام ما را یافت.»

تنها مشکلی که خانواده این مرد به شمول فرزندان برادر ۸۳ ساله‌اش با آنها دارند، این است که این دو برادر می‌خواهند به همان سادگی ده‌ها سال پیش زندگی کنند.

مبارکه، دختر علی المیساوی افزود: «ما در خانه در شرایط دشواری زندگی می‌کنیم. پدرم در دوران استعمار زندگی کرده است و هنوز هم فکر می‌کند در همان زمان زندگی می‌کند. او حالا هم تنها نان و روغن زیتون می‌خورد.»

هشت فرزند این مرد همگی زنده هستند و این مرد از آنها ۴۰ نواسه دارد.