جهان

سه خبر کوتاه از جهان

اولین سخنرانی اردوغان پس از پیروزی، احضار عمران خان به دادگاه و ادعای روسیه درباره آمادگی امریکا برای انجام حملات تروریستی در سوریه را در بسته اخبار جهان بخوانید.

اردوغان: هدف ما ایجاد کمربند امنیت و صلح در اطراف کشور است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در هفتاد و نهمین مجمع عمومی TOBB گفت: «عقل و درایت در ترکیه بار دیگر بر مهندسی سیاسی چیره شد. تلاش برای هدایت سیاست از طریق سازمان‌های تروریستی به هدف خود نرسید.»
رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: «هدف ما ایجاد کمربند امنیت و صلح در اطراف کشور است،از اروپا تا دریای سیاه، از قفقاز و خاورمیانه تا شمال آفریقا.»

او تصریح کرد: «برای مشکلات پیش روی کشورمان با یک فکر مشترک به دنبال راه‌حل خواهیم بود. ما هرگز اجازه نمی‌دهیم کسانی که با برنامه‌های متفاوت عمل می‌کنند در بین ما باشند. ما با یک فکر مشترک به دنبال راه حل برای مشکلات کشورمان خواهیم بود. ما قرن ترکیه را با هم خواهیم ساخت ما یکی از مهمترین فرآیندهای انتخاباتی در تاریخ خود را با موفقیت به پایان رساندیم. در ۱۴ می، بعد پارلمانی انتخابات به پایان رسید. در ۲۸ می، مرحله ریاست جمهوری به پایان رسید.

ما هر دو انتخابات را با بلوغ مناسب دموکراسی خود برگزار کردیم. ما با مشارکت مثال زدنی وظیفه مدنی خود را انجام دادیم. مشارکت تقریبا ۹۰ درصدی.»

اردوغان در سخنرانی خود خطاب به دنیای تجارت گفت که از شما می‌خواهم به کسانی که همیشه هر بار که دهان باز می‌کنند تصاویر بدی درباره اقتصاد ترکیه ترسیم می‌کنند، اعتبار ندهید.

عمران خان احضار شد

عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان، بار دیگر برای پاسخ به اتهامات به دادگاه احضار شد.

رسانه‌های پاکستانی گزارش کرده‌اند که روز سه‌شنبه تیم تحقیقاتی مشترک که از سوی حکومت ایالت پنجاب برای بررسی به آتش‌ کشیدن خانه فرمانده قول اردوی لاهور و یک برج ارتش پاکستان در جریان تظاهرات ۹ می تشکیل شده است، آقای خان را احضار کرده است.

بربنیاد گزارش، آقای خان در پیوند به چهار پرونده علیه خودش به ایستگاه‌های پولیس ضمانت خط نیز تحویل داده است.

این در حالی است که پولیس پاکستان هزاران نفر به شمول، صدها عضو حزب تحریک انصاف پاکستان را در پیوند به ناآرامی‌های سه هفته پیش بازداشت کرده است.

اداره تحقیقات فدرال پاکستان نیز صدها عضو ارشد حزب تحریک انصاف، به شمول عمران خان و اعضای مجلس نمایندگان این کشور را ممنوع الخروج کرده است.

روسیه: امریکا آماده حملات تروریستی در سوریه می‌شود

سرویس اطلاعات خارجی روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت، امریکا آماده “حملات تروریستی” علیه مکان‌های شلوغ و نهادهای دولتی در سوریه می‌شود.

اسپوتنیک در این باره به نقل از سرویس اطلاعات خارجی روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده بار دیگر قصد دارند تا از افراط‌گرایان برای اجرای اقدامات خرابکارانه خود در سوریه استفاده کنند. مغازه‌ها و مکان‌های شلوغ، نهادهای دولتی سوریه جزو اولویت‌های امریکا در این حملات تروریستی خواهند بود.»

سرویس اطلاعات خارجی روسیه همچنین گفت، کنترل مستقیم چنین عملیات‌هایی از پایگاه نظامی التنف امریکا – جایی که شبه‌نظامیان افراطی در آن آموزش می‌بینند – و توسط مخالفان سوری کنترل می‌شوند، انجام خواهند شد.

این سرویس روسی خاطر نشان کرد که سرویس‌های ویژه آمریکا حملات را عمدتا در ولایت‌های جنوبی سویدا و درعا هماهنگ می‌کنند. همچنین شبه نظامیان تحت کنترل ایالات متحده یک بزرگراه مهم استراتژیک بین شهرهای پالمیرا و دیرالزور را هدف قرار خواهند داد.