جهان

روسیه: اوکراین بزرگترین حمله پهپادی به مسکو را انجام داد

روسیه اعلام کرده است که اوکراین بزرگترین حمله پهپادی خود را در تاریخ سه شنبه (۳۰ مه) به مسکو انجام داده که پدافند هوایی هر هشت پهپاد را منهدم کرد.

تلویزیون دولتی روسیه این حملات را به صورت گسترده، پوشش داد.

حملات هواپیماهای بدون سرنشین در عمق استراتژیک روسیه در هفته‌های اخیر و پیش از حمله متقابل اوکراین با حمله به خطوط انتقال نفت و حتی کرملین در اوایل ماه جاری تشدید شده است که مسکو اوکراین را در این باره مقصر می‌داند.

حملات هواپیماهای بدون سرنشین به برخی از معتبرترین مناطق مسکو از جمله خیابان لنینسکی، خیابان بزرگی که در زمان جوزف استالین ساخته شد و منطقه غرب مسکو که در آن نخبگان روسی – از جمله رئیس جمهور ولادیمیر پوتین – در آن اقامتگاه دارند، هدف قرار داده‌اند.

ساکنان جنوب غربی مسکو گفته‌اند که در حدود ساعت ۰۲:۰۰ تا ۰۳:۰۰ به وقت گرینویچ صدای انفجارهای شدید و به دنبال آن بوی بنزین شنیده‌اند. برخی از سرنگونی یک پهپاد و بلند شدن دود بر فراز آسمان مسکو فیلم گرفتند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: «صبح امروز رژیم کیف یک حمله تروریستی با هواپیماهای بدون سرنشین به ساختمان‌هایی در شهر مسکو انجام داد.»

هشت پهپاد بدون سرنشین در این حمله شرکت داشتند که همه پهپادهای دشمن مورد اصابت قرار گرفتند.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو گفت که در حمله اولیه صبح امروز دو نفر زخمی شدند که یکی از آنها در بیمارستان بستری شد. فرودگاه‌های مسکو باز ماندند و مرگ و میر گزارش نشده است.

وزارت دفاع گفت که از فناوری ویژه الکترونیکی ضد پهپاد برای منحرف کردن سه پهپاد اوکراینی استفاده شده و پنج پهپاد دیگر سرنگون شده‌اند از جمله توسط سامانه‌های موشکی پانسیر که به دفاع از مسکو کمک می‌کند.

یکی از دستیاران رئیس جمهور اوکراین دخالت مستقیم کیف در حمله مسکو را تکذیب کرد، اما گفت که اوکراین از تماشای رویدادها لذت می‌برد و پیش بینی می‌کند که حملات این چنینی در آینده افزایش یابد.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت: «البته ما از تماشا و پیش بینی افزایش تعداد حملات خرسندیم. اما هیچ ارتباط مستقیمی با این موضوع نداریم.»
درحالی که کیف دست داشتن در حمله پهپادی به کرملین در اوایل ماه جاری را تکذیب کرده، اما نیویورک تایمز گزارش داده است که اطلاعات ایالات متحده معتقد است اوکراین مسئول این حمله بوده است.

در یکی از مرگبارترین درگیری‌ها در اروپا پس از جنگ جهانی دوم، نشانه اندکی از صلح وجود دارد و مسکو بارها هشدار داده است که غرب با تامین این همه تسلیحات به کیف، این جنگ را تشدید می‌کند.

مشخص نیست، پوتین چگونه به حمله هواپیمای بدون سرنشین واکنش نشان خواهد داد، حمله‌ای که درگیری را به پایتخت بزرگترین قدرت هسته‌ای جهان می‌آورد.

پوتین تاکنون درگیری در اوکراین را از مسکو دور نگه داشته است، جایی که زندگی در آن به‌رغم بزرگ‌ترین بحران در روابط روسیه با غرب از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲، نسبتاً عادی ادامه داشته است.

روسیه در اکتبر گذشته حمله به پایتخت اوکراین را با انبوهی از مهمات سرگردان ارزان قیمت که اغلب به عنوان «پهپادهای کامیکازه» شناخته می شوند، آغاز کرد و از آنها در طول حملات هوایی منظم خود در سراسر اوکراین به طور گسترده استفاده کرد.

دادستان‌ها گفتند که حوادثی در منطقه اودینتسوفسکی در غرب مسکو (اقامتگاه ایالتی نوو-اگاریوو پوتین) رخ داده است، گران ترین منطقه در روسیه و محل زندگی نخبگان این کشور است.

پوتین بارها درگیری در اوکراین را به عنوان مبارزه با غرب متکبر و متجاوز خوانده است که با حمایت از اوکراین جهان را در خطر یک جنگ جهانی قرار داده است.

کرملین این درگیری را «عملیات نظامی ویژه» معرفی کرده و ایالات متحده بارها اعلام کرده است که خواهان جنگ با روسیه نیست و گفته است که اوکراین نباید از سلاح‌های غربی برای حمله به داخل روسیه استفاده کند.

الکساندر خینشتاین، قانون‌گذار روس‌ از بلوک روسیه متحد حاکم، گفت که احتمال افزایش حملات به مسکو وجود دارد.

خینشتاین گفت: «خرابکاری و حملات تروریستی اوکراین تنها افزایش خواهد یافت. تقویت اساسی تدابیر دفاعی و امنیتی به ویژه در زمینه مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین ضروری است. این شامل تصویب در نهایت قوانین لازم است.»