جهان

نگاهی به زندگی شخصی و سیاسی اردوغان

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در ۲۶ فبروری ۱۹۵۴ در استانبول به دنیا آمد. وی در سال ۱۹۸۱ از دانشکده اقتصاد و علوم اداری دانشگاه مرمره فارغ شد.

اردوغان از آغاز جوانی علاقه خاصی به فوتبال و سیاست داشت.

او در سال ۱۹۹۴ شهردار استانبول شد، اما در سال ۱۹۹۹ به اتهام زیر پا گذاشتن اصول دولت سکولار جمهوری ترکیه، زندانی شد. اما در سال ۲۰۰۱ حزب عدالت و توسعه را پایه گذاشت و در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۲ بیشترین آرا را به دست آورد، اما به دلیل محکومیت نمی‌توانست وارد پارلمان شود.
با تعدیل قانون، اردوغان در ۹ مارچ ۲۰۰۳ در انتخابات میان‌ دوره‌‌ای پیروز شد و در ۱۴ می به قدرت رسید.

از سال ۲۰۰۳ به این طرف سه دوره نخست وزیری را سپری کرده است.

در همین حال، اردوغان پس از یک دهه حکومت ممنوعیت پوشیدن حجاب در انظار عمومی را نیز لغو کرد. او متهم شده است که از اسلام گرایان به ویژه اخوان المسلمین مصر حمایت می کند.

پس از سه دوره نخست وزیری، به نقش تشریفاتی ریاست جمهوری نامزد شد. در هنگام ریاست جمهوری، در سال ۲۰۱۶ رقبای سیاسی‌اش می خواستند در یک کودتای نظامی او را از میان بردارند.

این کودتای با مقاومت مردمی مواجه شد و سربازان شورشی نزدیک به ۳۰۰ نفر را کشتند.
وی هم‌پیمان سابقش فتح الله گولن، یکی از روحانیون ترکی مقیم در ایالات متحده را متهم به دست داشتن در این توطئه کرد.

اردوغان در واکنش به این اقدام بیش از ۵۰ هزار نفر به شمول سربازان، خبرنگاران، وکیلان، افسران پولیس و سیاسمت‌داران را بازداشت کرد.

به دنبال این کودتا و سرکوب، روابط ترکیه با اتحادیه‌ی اروپا به سردی گرایید؛ اما این کودتا به اردوغان کمک کرد تا قدرت خود را بیش از پیش تحکیم کند.

ترکیه در در دوهه گذشته هم در قالب ماموریت ملل متحد و ناتو و به گونه مستقل در راستای نظامی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی دولت پیشین افغانستان همکاری داشته است.

پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنونی ترکیه روز یکشنبه با شکست رقیبش کمال قلیچداراوغلو در انتخابات، بار دیگر توانست کرسی ریاست جمهوری را برای یک دوره پنج ساله تصاحب کند.

مردم ترکیه روز گذشته در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند و اردوغان توانست با کسب اکثریت آراء (۵۲ درصد) به پیروزی دست پیدا کند.

دور اول انتخابات که در ۱۴ مه میان سه نامزد شامل اردوغان، قلیچداراوغلو و سینان اوغان برگزار شد، به نتیجه مشخصی نرسید و هیچ یک از نامزدها نتوانستند بیش از ۵۰ درصد آراء را کسب کنند و کار به دور دوم انتخابات میان دو نامزد برتر رسید.

دور اول انتخابات با نتیجه ۴۹.۵۱ درصد آرا برای اردوغان و ۴۴.۸ درصد برای قلیچداراوغلو به پایان رسید، در نهایت اردوغان اسلامگرا امروز توانست رقیبش قلیچداراوغلو با گرایش چپ میانه و سکولار را شکست دهد.

براساس گزارش شبکه خبری سی ان ان ترک، اردوغان در انتخابات امروز توانست که حدود ۵۲ درصد رای به دست آورد. در مقابل قلیچداراوغلو هم به بیش از ۴۷ درصد رای دست یافت.

طالبان در نگاه اردوغان

اما این کشور پس از سقوط نظام جمهوری روابطش با طالبان را ادامه داد و سفارتش را در کابل باز نگهداشت. قنسول‌گری افغانستان در استانبول را نیز به یک دیپلومات طالبان سپرد. در عین حال، بسیاری از رهبران سیاسی دوره‌ی جمهوریت به این کشور پناه برده‌اند.

اردوغان با آن‌که پس از سقوط کابل به دست طالبان گفته که ترکیه هیچ مکلفیتی برای پناه دادن مهاجران افغانستان ندارد و از ورود مهاجران بیشتر جلوگیری کرد، اما کشورش هنوز هم میزبان بیش از سه صدها هزار مهاجر افغانستان است.