افغانستان

حاضران در نشست عشق‌آباد بر لغو محدودیت‌ها علیه زنان و دختران در افغانستان تاکید کردند

نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای میانه برای افغانستان از طالبان خواسته‌اند که تمام ممنوعیت‌ها که دسترسی به آموزش، کار و فعالیت‌های اجتماعی برای زنان و دختران افغانستان را محدود کرده است را بردارند.

این نمایندگان ویژه در یک اعلامیه مشترک پس از یک نشست دو روزه که در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شده بود، گفته‌اند که این ممنوعیت فراتر از نقض حقوق بشری، تاثیر مخربی بر روند کمک‌رسانی از سوی نهادهای مددرسان در کشور شده است.

در اعلامیه آمده است: «این ممنوعیت‌ها – فراتر از نقض جدی حقوق بشر – اثرات زیان‌باری بر توانایی جامعه بین‌المللی در رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان دارد و باید برداشته شود تا اقتصاد افغانستان رونق یابد و در نهایت افغانستان به اهداف طولانی، صلح و ثبات دست یابد.»

آنان همچنان بر تشکیل حکومت فراگیر و پاسخگو در افغانستان که حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی اقتصادی و فرهنگی تمام شهروندان افغانستان را تضمین کند، تاکید کردند.

اشتراک کنندگان در این نشست همچنین در مورد تحولات و وضعیت اقتصادی افغانستان، ادامه همکاری در جهت کمک به مردم افغانستان و تشدید همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف گفتگو کردند.

این نمایندگان گفته‌اند: «بر تعهد قوی خود به مردم افغانستان و شاهد پیشرفت افغانستان به سوی یک کشور با ثبات، صلح آمیز و مرفه با چشم انداز بلندمدت برای صلح پایدار تاکید کردند.»

آنان همچنان از طالبان خواستند تا از استفاده قلمرو افغانستان به عنوان پناهگاه امن برای میزبانی، برنامه ریزی، آموزش، تامین مالی یا صدور هراس‌افگنی و افراط‌گرایی توام با خشونت به کشورهای دیگر جلوگیری کند.

در نشست دو روزه در عشق آباد که روز جمعه پایان یافت، نمایندگان ویژه و فرستادگان ویژه اتحادیه اروپا، جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری ازبیکستان و نماینده ویژه آسیای مرکزی در امور افغانستان گرد هم آمده بودند.