افغانستان

کانادا با امارات برای انتقال یک‌هزار مهاجر افغانستان به کشورش به توافق رسید

اداره مهاجرت کانادا اعلام کرده است که با امارات متحده عربی برای انتقال یک‌هزار مهاجر افغانستان که بیش از ۱۶ ماه است در اردوگاهی در این کشور در بلاتکلیفی به سر می‌بردند، به توافق رسیده است.

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا در اعلامیه‌ای گفته است که این کشور تاکنون بیش از ۶۵۰ نفر از این یک‌هزار نفر را به کانادا انتقال داده است.

در اعلامیه آمده است: «در سال ۲۰۲۲، کانادا همچنان از طریق همکاری با امارات متحده عربی، اتباع افغانستان را در سه پرواز انتقال داد و تعداد کل ورودی‌های ما از امارات به بیش از ۱۵۰۰ پرواز تا امروز رسیده است.»

اعلامیه می‌افزاید: «علی‌رغم چالش‌های جاری و کار دشواری که پیش رو داریم، ما همچنان در مسیر دستیابی به هدف خود برای اسکان مجدد حداقل ۴۰هزار شهروند افغانستان آسیب‌پذیر تا پایان سال ۲۰۲۳ هستیم. تا امروز، نزدیک به ۳۲هزار نفر را در کانادا پذیرفته‌ایم.»

این در حالی است که در ماه‌های پسین نگرانی‌ها در مورد بی سرنوشتی هزاران مهاجر از افغانستان که پس از روی کار آمدن طالبان به امارات متحده عربی انتقال داده شده بودند و به گونه خودسرانه در شهر بشردوستانه امارات در بازداشت به سر می‌بردند، افزایش پیدا کرده بود.

در ماه مارچ سال جاری، دیدبان حقوق بشر با ابراز نگرانی از وضعیت مهاجران در اردوگاه امارات متحده عربی، گفت که این مهاجران که در مجموع بین ۲هزار و ۴۰۰ تا ۲هزار و ۷۰۰ نفر هستند باید فورا آزاد شوند و به کشورهای مقصد انتقال پیدا کنند.

در هفته‌ها و ماه‌ها پس از تسلط طالبان بر کابل، ایالات متحده، ناتو، امارات متحده عربی و سایر دولت‌ها ده‌ها هزار نفر را از افغانستان به نقاط مختلف جهان تخلیه کردند. دولت امارات هزاران نفر را با هزاران پرواز خصوصی به ابوظبی انجام داد و سپس آنها را به شهر بشردوستانه امارات و شهر کارگران تسامیم، جا به جا کرد.

در حالی که بسیاری از آنها بعدا در ایالات متحده، کانادا و جاهای دیگر اسکان داده شدند، از اوایل سال جاری بین ۲هزار و۴۰۰ تا ۲هزارو ۷۰۰ افغان به طور خودسرانه در امارات در بازداشت بودند.