صحت

انتقاد سیگر از چگونگی مدیریت سیستم صحی افغانستان از سوی طالبان

سیگر در تازه‌ترین گزارش‌اش از چگونگی مدیریت سیستم صحی افغانستان از سوی طالبان انتقاد کرده است.

در گزارش بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان آمده است که پس از تسلط طالبان در افغانستان، ایالات متحده بیش از ۳۰۹ میلیون دالر را به بخش صحی کشور کمک کرده است اما نتایج ملموسی نداشته است.

در همین حال برخی از پژشکان نیز، طالبان را به انحصار گرایی و دور برکناری غیر موجه کادرهای صحی متهم می سازند.

صحت که یکی از سکتور های مهم و بنیادی در یک جامعه است، این روز ها در افغانستان با دگرگونی هایی رو به رو است. سیگر یا بازرس ویژه ایالات متحده برای باز سازی افغانستان می گوید که از آغاز تسلط طالبان در افغانستان «یو، اس، ای، آی، دی» در ۱۳ پروژه صحی به ارزش بیش از ۳۰۹ میلیارد دالر کمک کرده است.

در گزارش سیگر آمده است که هرچند این کمک‌ها از سال ۲۰۰۲ به افغانستان ادامه داشته‌اند، اما بخش صحی افغانستان با چالش‌های فراوانی در جلوگیری از گسترش بیماری سل، فلج کودکان و سوء تغذیه کودکان رو به رو بوده است.

در این گزارش آمده است: «با وجود سرمایه‌گذاری‌ها، صحت عامه افغانستان هم‌چنان با چالش‌های زیادی از جمله گسترش سل و فلج کودکان، سوء تغذیه کودکان و رسیدگی نادرست به مادران رو به رو بوده است.»

انتقاد ها از نارسایی‌ها در بخش صحی افغانستان در حالی از سوی سیگر مطرح شده است که به روز پنج شنبه داکتر فیاض ساپی نیز در کاخ سپیدار و در حضور مقام‌های طالبان، از برخورد های وزیر صحت عامه طالبان با کدر های صحی افغانستان به شدت انتقاد کرد – انتقادی که با واکنش وزارت صحت عامه طالبان رو به رو شده است.

شرافت زمان امرخیل سخنگوی وزارت صحت عامه طالبان می‌گوید: «من به تمام کارمندان بخش صحی کشور اطمینان می دهم که آن شخص بر اساس عقده‌های شخصی‌اش از نام و اتحادیه کارمندان صحی استفاده کرده است.»

اما پژشکان آنچه را که از برخورد های طالبان یاد آور می شوند، برخلاف گفته‌های وزارت صحت عامه طالبان است.

داکتر سید عبدالله احمدی رییس پیشین شفاخانه وزیر محمد اکبر خان می‌گوید: «امروزه اگر شما عرضه خدمات صحی را ببینید، متاسفانه که نسبت به زمان جمهوریت که نفس می کشید، امروز به طرف کوما روان است. امیدوار هستم که برخورد وزارت صحت عامه در قبال نخبه‌های صحی افغانستان تغییر بکند و این طور نشود که یک متخصص را زیر دست کسی که صاحب دانش مسلکی نیست قرار بدهد و او هر روز از کارش رنج ببرد.»

در سوی دیگر، روز گذشته دفتر هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه ملل متحد گفته است که ۴۵۰ میلیون دالر برای کمک به ۱۵.۶ میلیون شهروند افغانستان نیاز است. ملل متحد گفته است که نبود علاقه به سرمایه گذاری ها در بخش صحی؛ سبب افزایش مرگ و میر افراد آسیب پذیر در افغانستان خواهد شد.