جهان

«دلقک‌ها» در پرو به مردم لبخند هدیه می‌دهند

دلقک‌ها در خیابان‌های شهر لیما پایتخت پرو، با رقص، شوخی و لطیفه گویی و لبخند از روز دلقک تجلیل کردند تا به مردم شهر لبخند و خوشحالی هدیه بدهند.

شرکت‌کنندگان رنگارنگ با تماشاگرانی که در خیابان‌ها صف کشیده بودند حرف میزدند، آنان را به آغوش می گرفتند یا تنها به آنان لبخند میزدند.

رافاییل، هنرمند در پرو، می‌گوید: «زمانیکه مردم در زندگی سختی میکشند، آنان غمگین اند، ما برای شان شادی می آوریم. وقتی با سیاست روحیه شان خراب است، وقتی پول کافی ندارند، ما برای آنان لبخند به ارمغان می آوریم. دلقک ها جز از فرهنگ هستند.»

در همین حال، شماری دیگر از هنرمندان که در این حرکت سهم گرفته اند، می‌گویند که کاربرد واژه دلقک در فرهنگ مردم توهین تلقی می‌شود و این امر، آنان را می‌آزارد.

پاول سالازار، هنرمند، می‌گوید: «در اینجا، کلمه دلقک به عنوان یک توهین، استفاده می شود. به عنوان مثال، دلقک نباش یا “او دلقک است”. به عنوان دلقک اندکی غمگین و آزرده خاطر می شویم. من برای نقش بازی کردن سخت تلاش می‌کنم.»

این دلقک‌ها، ظاهر خود را بسیار جالب آراسته اند؛ از جاکت های رنگی بزرگ و چهره های نقاشی شده گرفته تا آنهایی که لباس شخصیت های بازی های ویدیویی مانند ماریو یا کرش باندیکوت را به تن کرده اند.