افغانستان

ایران حکم اعدام دو شهروند افغانستان را تایید کرد

ایران حکم اعدام محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشم قتالی دو شهروند افغانستان را تایید کرده است.

این دو تن متهم به عضویت در گروه داعش و حمله به حرم شاهچراغ در شهر شیراز ایران هستند.

دولت و رسانه‌های ایران ادعا می‌کنند که آنها در تاریخ چهارم عقرب، در اوج اعتراضات ایران که با شعار «زن، زندگی،‌ آزادی» انجام شد با همکاری چهار تن دیگر به زیارت شاهچراغ در شهر شیراز ایران حمله کرده‌اند.

به گفته‌ی دولت ایران، این دوتن به اتهام «فساد فی‌الارض» و «اقدام علیه امنیت کشور» به اعدام در ملاء عام محكوم شده‌اند.

در حمله‌ی مسلحانه به حرم شاهچراغ در شهر شیراز ایران ۱۳ تن کشته و ۳۰ تن دیگر زخم برداشته‌اند.

گروه داعش مسئولیت این حمله را پذیرفت و عامل اصلی حمله که به گفته‌ی دولت ایران شهروند آذربایجان بود دقایقی پس از حمله در حرم شاهچراغ از پای درآمد.

اما از میان پنج متهم دیگر این حمله، دوتن به اعدام و سه تن به حبس ابد محکوم شدند.

دولت ایران گفته‌ است که محمد رامز رشیدی، که شهروند افغانستان است، اعتراف کرده است که از سرکرده داعش دستور گرفته و در تحویل اسلحه، همراهی با عامل اصلی ترور جهت شناسایی کامل محیط حرم شاهچراغ، پیش از حمله نقش داشته است.

رشیدی در حالی به عنوان متهم اصلی حمله به شاهچراغ به اعدام محکوم شده است که دولت ایران تاکنون غیز از اعترافات او دیگر سند واضحی مبنی بر دست داشتن وی در این حمله نشر نکرده است.

سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در ناروی است در توئیتی در واکنش به حکم اعدام این متهمان گفته که در این حادثه از متهمان اعترافات اجباری گرفته شده است.

متهم ردیف سوم این پرونده سید نعیم هاشم قتالی کارگر اهل افغانستان، نیز در حالی به اعدام محکوم شده است که دولت ایران ادعا می‌کند که وی با شخصی به نام عبدالله سعید همکاری کرده است.

در حالی که در دادگاه قبلی این اتهام به متهم ردیف دوم این پرونده( محمد رحمانی) وارد شده و با عین جرم وی محکوم به حبس ابد شده است.

در گزارش این سازمان آمده است: «این دو شهروند افغانستان بدون مدارک متقن و تنها براساس اعتراف‌های زیر شکنجه، در محاکمه‌ای نمایشی به اتهام‌های افساد فی‌الارض و بغی محکوم به اعدام شده‌اند.»

این درحالی‌ است که چند روز پیش، وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان طالبان از آزادی بیش از ۲ هزار شهروند افغانستان از ایران و تبدیل حکم اعدام ۲۰۰ تن دیگر در ایران به حبس و عودت آن‌ها به افغانستان خبر داد.