جنوب آسیا

نگرانی خبرنگاران بدون مرز از وضعیت عمران ریاض خبرنگار پاکستانی

خبرنگاران بدون مرز از دولت پاکستان خواسته است که فوری در مورد وضعیت عمران ریاض خان گوینده تلویزیونی این کشور و محل نگهداری وی معلومات بدهد.

عمران ریاض در ۱۱ می توسط پولیس از فرودگاه بین المللی سیالکوت پاکستان بازداشت شده و از آن زمان تا هنوز، ناپدید است.

خبرنگاران بدون مرز گفته است که پولیس ادعا کرده است که عمران ریاض در همان شب پس از بازداشت آزاد شده و توسط یک موتر پولیس از زندان برده شده است.

روزنامه نگاران و سازمان‌های ناظر رسانه‌ها گفته‌اند که ممکن است، جان عمران ریاض در خطر باشد.

به دنبال شکایت پدر این خبرنگار پاکستانی در ۱۶ می، دادگاه عالی لاهور روز دوشنبه دستور داد که عمران ریاض را به این دادگاه معرفی کنند.

خبرنگاران بدون مرز که متن سخنان بازرس کل در دادگاه را دیده است، می‌گوید که مسئولیت ناپدید شدن عمران ریاض به دوش دولت است.

بازرس کل به دادگاه گفته است: «ما از پولیس سراسر پاکستان درخواست کردیم. عمران ریاض در بند هیچ کس نیست. عمران ریاض تحت تعقیب ما نبود. با این حال، سازمان‌های اطلاعاتی درخواست موتر پولیس کرده بودند. چرا موتر پولیس خواسته بودند، [دادگاه] می‌تواند سازمان‌ها را احضار کند و از آنان سئوال بپرسد.»

دانیل باسترد، رییس بخش آسیایی خبرنگاران بدون مرز گفته است: «نباید چشمان خود را به روی سازمان‌های اطلاعاتی ببندید. سازمان‌های اطلاعاتی نظامی پاکستان عمران ریاض خان را ربوده‌اند. دولت غیرنظامی نخست وزیر شهباز شریف مسئولیت دارد تا با معرفی روزنامه نگار در دادگاه یا دستور آزادی او، احترام به حاکمیت قانون را تضمین کند. در صورت عدم موفقیت، مقام های پاکستانی مسوول مستقیم هر آسیبی که ممکن است متوجه او شده باشد، خواهند بود.»

با این حال، دیپلمات‌ها به خبرنگاران بدون مرز گفته‌اند که سکوت دولت پاکستان در مورد سرنوشت این مجری تلویزیون نشان می‌دهد که او ممکن است از زمان ربوده شدنش در وضعیت بدی قرار داشته باشد و یا حتا ممکن در بازداشت جان داده باشد.

خبرنگاران بدون مرز همچنان اعلام کرده است که این مجری تلویزیون به دلیل حمایتش از ‌نخست وزیر پیشین این کشور یعنی عمران خان به معضلی برای ارتش تبدیل شده بود.

او پیش از این در جولای سال گذشته براساس شکایت‌های دادستانی در رابطه با انتقاد از قدرت نظامی و سازمان های اطلاعاتی بازداشت شده بود و در ماه فبروری سال جاری دوباره بازداشت شد تا اینکه قاضی دستور آزادی وی را صادر کرد.

ارتش پاکستان که خود به عنوان یک دولت مستقل در داخل این کشور عمل می کند، همواره متهم است که از سازمان های اطلاعاتی و افراد زیر امرش برای ربودن خبرنگاران و حتا شکنجه آنان استفاده می‌کند.

پیش از این گوهر وزیر، روزنامه‌نگار پاکستانی در ۱۹ اپریل ربوده شده بود.

او ۳۰ ساعت تحت بازداشت قرار داشت و بارها مورد ضرب و شتم و شوک برقی قرار گرفته بود.

وزیر پس از رهایی گفت که او تنها پس از موافقت با ضبط ویدیویی در حمایت از ارتش پاکستان آزاد شد.

یکی دیگر از قربانیان، ارشد شریف گوینده‌ای آر وای نیوز بود که وی نیز از نخست وزیر سابق پاکستان حمایت می کند.

شریف از ترس ربوده شدن، در آگست ۲۰۲۲ از پاکستان فرار کرد و به کنیا پناه برد و در ۲۳ اکتوبر به ضرب گلوله کشته شد.