جهان

خاموشی جنگ در غزه و ادامه کابوس کودکان فلسطینی

درحالی که جنگ در غزه پایان یافته است، اما این جا در غزه کودکانی هستند که با شنیدن هر صدایی تصور می‌کنند، بمبی پرتاب شده است.

بیش از یک هفته از آخرین دور نبردها میان فلسطینی‌ها و اسراییل در غزه می‌گذرد، اما این کودکان هنوز هم کابوس این نبردها را به همراه دارند.

پزشکان می‌گویند که بسیاری از این کودکان نشانه‌هایی مانند کمبود خواب، اضطراب، شب ادراری و همچنین تمایل به چسبیدن به والدین خود و اجتناب از بیرون رفتن را تجربه کرده‌اند.

جودی جرب، کودک ۱۱ ساله فلسطینی گفت: «اینجا آمده‌ام تا کمی سرگرم شوم و از فشاری که بر سرم است کم شود. اسراییل گفته است که آنان می‌خواهند دو خانه را هدف قرار دهند، اما به جای آن، آنان همه منطقه را هدف قرار دادند. از این رو من اینجا هستم تا کمی سرگرم شوم.»

مزیونا المانسی؛ باشنده غزه گفت: «به کودکان اطرافمان گفتیم که نترسند، اما آن‌ها وحشت کرده بودند. یک ترس غیرطبیعی آن‌ها را فراه گرفته بود و شروع به فریاد زدن کردند و ما توانستیم آن‌ها را آرام کنیم. مدتی اوضاع را آرام کردیم، اما افسوس، ترس در دل آنها کاشته می‌شود.»

یک پژوهش در اسرائیل نشان داده است که کودکان اسرائیلی نیز که در بخش‌های نزدیک غزه که در معرض شلیک موشک قرار دارند، سطوح بالایی از استرس، پرخاشگری و اضطراب را تجربه می‌کنند.

ریم حاسنات؛ پزشک روان شناس در این باره گفت: «ما در تلاش هستیم تا خدمات اولیه روانشناختی را به افرادی که در جنگ اخیر غزه آسیب دیده‌اند، ارائه دهیم. ما تلاش می‌کنیم آن‌ها را تسکین دهیم و به خانواده‌ها، مادران، کودکان، پدران و در هر سنی کمک‌های روانی ارائه کنیم. برای خدمات ما سن خاصی وجود ندارد.»

آخرین حمله برون مرزی که پنج روز به طول انجامید، با حملات هوایی اسرائیل در برابر فرماندهان خود خوانده جهاد اسلامی در غزه آغاز شد.

مقام‌های اسرائیلی مدعی شدند که بیش از یک هزار موشک به سوی اسرائیل شلیک شده است‌.

در مجموع، ۳۳ فلسطینی از جمله کودکان و شش نفر از فرماندهان گروه‌های مسلح در غزه کشته شدند، در حالی که در اسرائیل تنها یک اسرائیلی و یک کارگر فلسطینی کشته شدند.