جهان

سه خبر کوتاه از جهان

آخرین اخبار انتخابات ترکیه، وضعیت اسف‌بار جنگ در سودان و حمایت نظامی جاپان از اوکراین را در بسته اخبار جهان بخوانید.

حمایت رهبر حزب ضد مهاجران ترکیه از اوغلو

رهبر حزب ضد مهاجران در ترکیه از رقیب اردوغان در دور دوم پشتیبانی می‌کند.

رهبر ضد مهاجران «حزب پیروزی ترکیه» امروز چهارشنبه از کمال قلیچدار اوغلو، نامزد ریاست جمهوری و از مخالفان سیاسی اردوغان پشتیبانی‌اش را اعلام کرد.

پشتیبانی این حزب از رقیب اردوغان در حالی صورت می‌گیرد که قلیچداراوغلو نیز با شعارهای ضد مهاجرت وارد کارزار انتخاباتی شده است.

اومیت اوزداغ، رئیس حزب ملی گرای «پیروزی» که در رای گیری پارلمانی ۱۴ می از حمایت ۲.۲ درصدی برخوردار شد، از حامیان خود خواست در دور دوم انتخابات که تا چهار روز دیگر برگزار می‌شود از قیلیچداراوغلو پشتیبانی کنند.

اعلام پشتیبانی این نامزد از رقیب اردوغان پس از آن صوت می‌گیرد که سینان اوغان نامزد دیگر انتخاباتی در ترکیه که ۵.۲ درصد آرا را دریافت کرده بود، روز گذشته از اردوغان اعلام حمایت کرد.

وضعیت سودان دلخراش است

مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه وضعیت سودان را «دلخراش» خواند و به گونه جدی از دو جنرال متخاصم در سودان خواست تا «خشونت جنسی» در این کشور را را متوقف کنند و جان غیرنظامیان را نجات دهند.

این مقام ملل متحد که در ماه نومبر سال گذشته میلادی با سران هر دو طرف خشونت‌ها در سودان دیدار کرد می‌گوید که دفتر او تاکنون حداقل ۲۵ مورد خشونت جنسی را ثبت کرده است و احتمال دارد که شمار واقعی به مراتب بیشتر از این باشد.

این خواست یک مقام ارشد ملل متحد زمانی صورت می‌گیرد که در درگیری ها در سودان که بیش از یک ماه پیش آغاز شده‌اند، صدها غیرنظامی کشته شده و بیش از یک میلیون تن برای فرار از خشونت مجبور به ترک خانه‌های شده‌اند.

جاپان ۱۰۰ موتر نظامی به اوکراین داد

در ادامه کمک‌های نظامی غرب به اوکراین، این بار جاپان ۱۰۰ موتر نظامی را به اوکراین سپرد.

این موترها امروز چهارشنبه در مراسمی در جاپان توسط وزارت دفاع این کشور به سرگی کورسونسکی سفیر اوکرایین کشور سپرده شد.

سفیر اوکراین در جاپان در این مراسم گفت که این همکاری نظامی با اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که این کشور به این کمک‌ها نیاز دارد.

وعده‌ی سپردن این موترهای نظامی به اوکراین توسط نخست وزیر جاپان در نشست جی ۷ داده بود.

قرار است کمک‌های صحی نیز از سوی جاپان به اوکراین فرستاده شوند.

این در حالی است که رئیس جمهور اوکراین در دو سفر غیرمنتظره به جاپان و عربستان سعودی، توانست سطح توجه غرب و کشورهای عربی به اوکراین در جنگ در برابر روسیه را بالا ببرد.