جنوب آسیا

از عمران خان در نهادی در اسلام‌آباد در پیوند به یک پرونده فساد بازجویی شد

عمران خان نخست وزیر پیشین پاکستان امروز سه شنبه توسط یک نهاد مبارزه با فساد، در پیوند به یک پرونده فساد مورد بازجویی قرارگرفت. این اقدام کمتر از یک هفته پس از آن رخ می‌دهد که آقای خان حضور در دادگاه را رد کرد و اتهام‌ها در برابر خود را بی بنیاد خواند.

آقای خان به همراه بشرا بیگم همسرش تحت تدابیر شدید امنیتی به دادگاه اسلام‌آباد رفت تا به پرونده‌هایش به ویژه پرونده دانشگاه القادر رسیدگی کند.

رسانه‌های محلی پاکستان گزارش کرده اند که دادگاه ضد هراس افگنی این کشور در پیوند به هشت پرونده آقای خان تا ۸ جون وثیقه صادر کرده است.

بابر اعوان، یکی از وکیلان عمران خان گفت: «این پرونده نه بلکه در واقع پروپاگاند، در قانون جدید اداره مبارزه با فساد آمده است که هر زمانی که کسی پول غیر قانونی و رشوه میگیرد و به جیبش میرود، آن زمان علیه وی اقدامی صورت گرفته می‌تواند.»

در همین حال، همسرش، بشرا بیگم نیز با اتهامات اختلاس مواجه است. وی تا هنوز در مورد اتهامات علیه خودش ابراز نظر نکرده اما عمران خان همواره این اتهامات علیه همسرش را رد کرده است.

آقای خان تاکید کرده است که پرونده های در برابر وی جعلی اند و تلاشی برای دور نگهداشتن وی از قدرت است.

عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان گفت: «از دانشگاه القادر فایده ای به من نمی رسد؟ تمام حساب های بانکی القادر نزد دولت است. چه فایده ای به من می رسد؟ نه من معاشی دریافت میکنم و نه چیزی دیگر».

عمران خان متهم است که برای اعمار ساختمان دانشگاه القادر در زمان نخست وزیری اش، میلیاردها روپیه پاکستانی و زمین را از مجراهای مختلف دریافت کرده است.

حکومت پاکستان می گوید که عمران خان در قرارداد القادر ۱۹۰ میلیون پوند به خزانه ملی این کشور خسارت وارد کرده است.

عمران خان در ۹ می از سوی ارتش پاکستان از داخل دادگاه عالی اسلام آباد بازداشت شد. بازداشت آقای خان موجی از ناآرامی ها در سراسر این کشور را به همراه داشت.

هزاران نفر در بزرگ شهرهای پاکستان به جاده‌ها ریختند و با نیروهای امنیتی درگیری شدند. عمران می گوید که در جریان ناآرامی‌ها ۲۵ نفر کشته، صدها نفر زخمی و ده هزار نفر به شمول اعضای رهبری حزب تحریک انصاف پاکستان بازداشت شده اند.

رییس ستاد ارتش پاکستان گفته است که متهمان در دادگاه نظامی محاکمه خواهند شد.