جهان

زلنسکی: از باخموت چیزی نمانده؛ روس‌ها همه چیز را ویران کردند

شهر باخموت در شرق اوکراین به علت مقاومت سرسختانه اوکراینی‌ها در برابر نیروهای روسیه تبدیل به کشتارگاه دوطرف شده است.

دیروز گروه واگنر ادعا کرد که این شهر را کاملاً به تصرف خود درآورده است و قرار است در روزهای آینده آن را به ارتش روسیه بسپارد.

یوگینی پریگوژین، بنیانگذار گروه واگنر گفت: «عملیات تصرف باخموت ۲۲۴ روز ادامه یافت. عملیات ما در هشتم ماه اکتوبر سال ۲۰۲۲ آغاز شد تا ارتش روسیه فرصتی برای بازیابی پیدا کند. گروه واگنر به تنهایی این عملیات را به پیش برد، نیروهای ارتش روسیه در این عملیات دخیل نبودند.»

یک سخنگوی ارتش اوکراین ادعای گروه خصوصی شبه نظامی واگنر را در مورد تصرف کامل شهر باخموت در شرق اوکراین نمی پذیرد.

اما ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین در دیدار با همتای امریکایی‌اش جو بایدن، در پاسخ به پرسشی از سوی یک خبرنگار که می‌گوید آیا باخموت در تصرف نیروهای اوکراینی است و او پاسخ منفی می‌دهد.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین تاکید کرد: «فکر می‌کنم نه در تصرف ما نیست. اما باید بدانید که در باخموت چیزی نمانده است. روس‌ها همه چیز را ویران کرده‌اند.»

در این دیدار، واشنگتن به یک کمک ۳۷۵ میلیون دالری تازه و آموزش نیروهای هوایی اوکراین برای پرواز جنگنده های اف ۱۶ تعهد کرده است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده ادامه داد: «ایالات متحده به تلاش برای تقویت توان اوکراین برای دفاع از خودش ادامه خواهد داد. ما تلاش‌های مشترکی را با همکاران مان برای آموزش خلبان‌های اوکراین در زمینه پرواز نسل چهار جنگنده‌های اف ۱۶ آغاز می‌کنیم و این هفته گروه هفت، صدها تحریم تازه و محدودیت‌های صادرات را بر روسیه وضع کرد تا فشار بر پوتین ادامه یابد.»

روسیه آموزش خلبان‌های اوکراین از سوی امریکا را تحریک آمیز خوانده و گفته است که به تداوم جنگ در اوکراین خواهد انجامید.