جهان

نگاهی به چند خبر از جهان

طرح بزرگ چین برای توسعه آسیای مرکزی

شی جین پینگ رئیس جمهور چین، روز جمعه از یک طرح بزرگ برای توسعه آسیای مرکزی رونمایی کرد.

این طرح با ارزش ۳.۸ میلیارد دالر از ایجاد زیرساخت‌ها تا تقویت تجارت در کشورهای آسیای مرکزی را در بر می گیرد.

آقای شی که روز جمعه در نشست دو روزه سران چین و کشورهای آسیای مرکزی در شهر شیان چین گفت که پکن آماده هماهنگی راهبردی توسعه ای با قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان و مدرن کردن این کشور ها است.

ادامه آسیب‌های سیلاب‌ها در ایتالیا

باران شدید روز پنجشنبه باعث سرازیر شدن سیلاب و لغزش در شمال ایتالیا شد که در نتیجه دست کم ۹ نفر جان خود را از دست دادند.

رویترز گزارش کرده است که در جریان یک هفته بیش از ۳۰۰ مورد رانش زمین و طغیان آب در ۲۳ رودخانه رخ داده است. در همین حال، در ۴۲ شهرداری در شمال این کشور سیل جاری شد که در نتیجه در کنار تخریب کشتزارها، حدود ۴۰۰ جاده نیز تخریب شده است.

در همین حال، دولت ایتالیا قول داده است که ۲۰ میلیون یورو کمک اضطراری اضافی فراهم کند که ده میلیون آن به سیل زدگان دو هفته پیش اختصاص داده شده است.

از سویی هم، ده هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های شان و بسیاری از جاها با قطعی برق رو برو شده اند.

آواره شدن بیش از یک میلیون تن در سودان

نهاد پناهندگان ملل متحد یا یو ان اچ سی آر روز جمعه اعلام کرده که از آغاز درگیری در سودان بیش از یک میلیون تن آواره شده که ۲۵۰ هزار آن‌ها به کشورهای دیگر فرار کرده و پناهنده شده اند.

ارتش و شبه نظامیان نیروهای واکنش سریع سودان از ۱۵ اپریل به این طرف با هم درگیر اند. این درگیری‌ها تاکنون صدها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته و خیابان‌های خارطوم پایتخت این کشور را به مناطق جنگی تبدیل ساخته است.

متیو سالتمارش، سخنگوی آژانس پناهندگان ملل متحد در نشستی در ژنیو گفت که آخرین آمار شامل حدود ۸۴۳ هزار بی‌جا شده‌ی داخلی و حدود ۲۵۰ هزار آواره به کشورهای دیگر است.