فرهنگ و هنر

موزیم ملی هرات ۱۰۰ ساله شد

۲۸ ثور همزمان با روز جهانی موزیم است و موزیم هرات به عنوان دومین موزیم کشور ۱۰۰ ساله شد.

مسئولان موزیم ملی هرات می‌گویند که حفظ آبدات تاریخی برای حفظ فرهنگ و یادآوری تاریخ کشور مهم است.

عبدالجبار نورزی مسئول موزیم هرات می‌گوید: «موزیم هرات دومین موزیم بزرگ در کشور است و ما حدود ۳ هزار اثر تاریخی داریم که ۵۰۰ اثر در این موزیم به نمایش گذاشته شده است. در این موزیم همچنین نسخ خطی با ارزشی داریم که قدمت بعضی آثار به ۲۰ هزار سال می‌رسد.»

از سویی هم مسوولان طالبان در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که در تلاش برای حفظ میراث‌های فرهنگی کشور هستند و به زودی مکانی معیاری برای حفظ آثار باستانی هرات در نظر خواهند گرفت.

نعیم‌الحق حقانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت هرات می‌گوید که این ریاست از تمام ارزش‌های تاریخی و فرهنگ حفاظت می‌کند.

او تاکید کرد: «در هرات باستان صدمین سالگرد (تاسیس موزیم هرات) است که این یک خبر خوبی است و امروز پروگرامی هم که دایر شده است که بخاطر یادآوری اهمیت آن به مردم است. آثار تاریخی برای ما ارزش خاصی دارد و حفظ و نگهداری این آثار نیز مهم است.»

در همین حال کارشناسان تاریخی با تاکید بر اهمیت حفظ آثار باستانی می‌گویند که آثار تاریخی گنجینه‌ای از هویت ملی بوده و مسوولان و شهروندان باید در راه حفظ وانکشاف آن دلسوزانه بکوشند.

عبدالقیوم وزیری کارشناس تاریخی می‌گوید: «میراث فرهنگی دارایی با ارزش یک جامعه است که نیازمند توجه جدی است. به‌ویژه آثار موزیم و آثار تاریخی که ما در کشور‌خود داریم که این‌ها نیازمند توجه، حفظ و حراست آن وظیفه همه ماست.»

موزیم هرات با داشتن ۳هزار اثر باستانی پس از موزیم کابل دومین موزیم بزرگ افغانستان است که شماری از آثار آن تا ۲۰ هزار سال قدمت دارد.

این موزیم در زمان حکومت شاه امان‌الله خان تاسیس شد و اکنون آثار تاریخی این موزیم در قلعه‌ی اختیارالدین یا همان «ارگ هرات» نگه‌داری شده و آثار آن شامل مجسمه‌های سنگی و فلزی، سنگ نوشته‌ها، ظروف سنگی و لباس‌های قدیمی می‌شود.