افغانستان

اخطار رئیسی به طالبان درباره حق‌آبه هیرمند

Picture is supplied – Iranian president’s office

در ادامه‌ی تنش بر سر آب میان افغانستان و ایران، ابراهیم رئیسی رییس جمهور ایران به طالبان درباره حق‌آبه هیرمند اخطار داد.

ابراهیم رئیسی رییس جمهور ایران امروز (پنج‌شنبه، ۲۸ ثور) در سفرش به ولایت سیستان و بلوچستان خطاب به طالبان گفت: «حرف من را جدی بگیرید تا بعدا گلایه نکنید.»

ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران گفت: «این حق‌آبه، حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان است، مربوط به الان هم نیست، این در معاهدات و قراردادها هست و در تاریخ هم این آب همیشه برای منطقه می‌آمده و مردم استفاده می‌کردند و مربوط به یک دوره خاصی نبوده است.»

رئیسی ادامه داد: «می‌خواهم به حاکمان افغانستان عرض کنم که این سخن بنده را مطلب عادی تلقی نکنند، بسیار جدی بگیرند؛ به مسئولین و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم که حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان را سریعا بدهند.»

در همین حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز گذشته در تماسی تلفنی با امیرخان متقی وزیر خارجه‌ی طالبان گفتگو کرده است.

به گفته‌ی عبداللهیان طالبان مدعی شده اند که بند کجکی از آب کافی برخوردار نیست.

وی در ادامه گفته است که باید یک تیم مشترک فنی میزان آب بند کجکی را مشخص کند و طالبان دریچه‌های سد کجکی را باز کنند تا هم مردم خودشان که در مسیر هستند و هم مردم سیستان ایران سیراب شوند

از سویی هم امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در گفت‌وگو با وزیر خارجه ایران گفته است که حکومت طالبان تلاش دارد مشکلات مرزی و آب را حل کند.

این درحالی است که فیضان‌الله ناصری، رئیس دوم سیاسی وزارت خارجه طالبان در اولین همایش علمی افغانستان و چشم‌اندازهای آینده که روز گذشته در مشهد برگزار شده بود با اشاره به روابط بین ایران و طالبان گفت که امارت اسلامی افغانستان خود را ملزم به قرارداد گذشته در مورد پرداخت حقابه جمهوری اسلامی ایران می‌داند.

معاهده مربوط به آب «رود هیرمند» بین دولت ایران و افغانستان شامل «۱۲ ماده و۲ پروتکل‌ ضمیمه» است که در سال ۱۳۵۱ به امضا رسید.

حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده‌ی ویژه‌ ایران در کابل گفته است که براساس این معاهده، باید سالانه ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از افغانستان وارد ایران شود، اما سال گذشته این کشور تنها ۲۷ میلیون مترمکعب آب دریافت کرده است. مقام‌های ایرانی در یک ماه گذشته بارها بحث حقابه‌ی ایران از آب هیرمند را با تندی مطرح کره اند.