افغانستان

هشدار نماینده تاجیکستان در ملل متحد از فعالیت‌های گسترده‌ی هراس‌افگنان در افغانستان

نماینده‌ی همیشگی تاجیکستان در ملل متحد در نشست عمومی این نهاد، از فعالیت‌های گسترده‌ی هراس‌افگنان در افغانستان و نیز قاچاق مواد مخدر از این کشور سخن گفت.

او هشدار داد که وضعیت کنونی افغانستان تهدیدی جدی برای منطقه و جهان است.

جانی بیک حکمت، نماینده‌ی همیشگی تاجیکستان در ملل متحد گفت: «آسیای مرکزی با داشتن موقعیت جغرافیایی مهم به حیث نقطه اتصال آسیا و اروپا به ویژه با تغییرات پسین در افغانستان، نقش مهمی در امنیت منطقه ایفا می‌کند. با توجه به قاچاق مواد مخدر از افغانستان و فعالیت‌های گسترده هراس افگنان و تندروان، وضعیت کنونی افغانستان یک تهدید جدی امنیتی برای منطقه ما و کل جهان است.»

چندی پیش یک مقام بلند پایه‌ی امنیتی تاجیکستان در درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر در مرز افغانستان کشته شد.

نهادهای امنیتی تاجیکستان در ماه اپریل سال روان میلادی اعلام کردند که دو عضو سازمان‌های هراس‌افگن بین‌المللی را که از مرز افغانستان وارد تاجیکستان شده بودند، کشته‌اند.

پیش از این وزیر دفاع روسیه نیز در نشست وزیران دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای در دهلی نو هشدار داده بود که گروه‌های هراس افگن فعال در افغانستان، فعالیت‌هایشان را به کشورهای آسیای میانه گسترش داده‌اند.

وی از افزایش پایگاه‌های نظامی روسیه در کشورهای آسیای میانه خبر داد.

اسدالله ندیم، آگاه مسایل نظامی در این باره می‌گوید: «نگرانی اصلی کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان، خود طالبان است چون از ایدئولوژی طالبان از شیوه عملکرد طالبان نگرانی دارند و چون طالبان حاکم استند و در اقتدار استند. بیشتر در لفافه می‌گویند و از گروه‌های دیگر یاد می‌کنند، اما در اصل نگرانی شان خود طالبان استند اما نگرانی را که روسیه مطرح می‌‌کند بیشتر جنبه سیاسی و تبلیغاتی دارد.»

در این میان به تازگی دبیر شورای امنیت قرقیزستان در نشست گفت‌وگوهای امنیتی اسلام آباد گفته است که داعش خراسان در نظر دارد که نزدیک به ۷ هزار جنگجو را تا تابستان امسال در شمال افغانستان مستقر کند.

این مقام قرقیزستانی در این نشست به گروه‌هایی همچون جنبش اسلامی ازبیکستان – جنبش اسلامی ترکستان شرقی – جماعت انصارالله و گروه‌های داعش و القاعده اشاره می‌کند و تاکید دارد که این گروه‌ها ایدئولوژی‌شان را در خاک افغانستان گسترش می‌دهند.

عبدالستار حسینی، عضو پیشین مجلس نمایندگان، گفت: «به همین منوالی که طالبان است به همین منوالی که ۲۸ گروه تروریستی در افغانستان است شما به زودترین فرصت شاهد ناامنی گسترده در کشورهای منطقه و فرا منطقه خواهید بود.»

در همین حال، طالبان این ادعاها رد می‌کنند. وزیر خارجه طالبان به تازگی گفته است که حتا یک گروه هراس افگن هم در افغانستان حضور ندارد. اما افغانستان در نزدیک به دو سال گذشته گواه حمله‌های مرگبار داعش بوده است و طالبان به تازگی و برای نخستین بار به‌گونه‌ی کتبی به چین تعهد سپرده‌اند که فعالیت‌های گروه‌های هراس افگن، به ویژه جنبش اسلامی ترکستان شرقی را در خاک افغانستان تحمل نخواهند کرد.