جهان

رییس جمهور چین میزبان رهبران کشورهای آسیای میانه

نشست چین رئیس جمهور چین با سران کشورهای آسیای میانه در روزهای پنجشنبه و جمعه در شهر شیان، در شمال شرق چین برگزار می‌شود.

شی جین پینگ، رییس جمهور چین در شهر شیانِ ولایت شانکسی در شمال غرب این کشور میزبان رهبران پنج کشور آسیای میانه است.

پیش از آغاز نشست رسمی چین و آسیای میانه، شی جین پینگ با همتایانش دیدارهای دوجانبه داشت.

وی در دیدار با رییس جمهور تاجیکستان، از توسعه روابط دو کشور سخن گفت.

رئیس جمهور چین گفت: «خوشحالم که میزبان رییس جمهور تاجیکستان، دوست دیرینه خود استم. از وقتی چین و تاجیکستان روابط دیپلماتیک ایجاد کرده‌اند؛ با تلاش‌های مشترک ما، روابط دو جانبه، دو همسایه به یک همکاری راهبردی و سپس همکاری راهبردی همه جانبه توسعه یافته است.»

انتظار می‌رود که در نشست کشورهای آسیای میانه و چین، در مورد مسایل مهم منطقه به شمول اقتصاد و بازرگانی، مبارزه با هراس افگنی و مواد مخدر گفت‌وگو شود و چین توافقنامه‌های همکاری بسیاری با سران این کشورها امضا کند.

ابراهیم عبدالرحمان‌اوف، وزیر تحصیلات عالی ازبیکستان گفت: «این نشست برای ازبیکستان بسیار مهم است. ما با چین روابط بسیار عمیقی داریم. اما می‌خواهیم که برنامه‌های همکاری میان دو کشور گسترش یابند. از همین رو هیات بزرگی را به این نشست آورده‌ایم، به ویژه در بخش دانش، آموزش، نوآوری، فناوری‌های تازه و انتقال فناوری‌ها.»

در نشست چین و کشورهای آسیای میانه، رهبران چین، کازاخستان، قرغیزستان، ترکمنستان، ازبیکستان و تاجیکستان حضور دارند.

یکی از جنبه‌های این نشست، تلاش چین برای گسترش نفوذش در منطقه است.

این نخستین نشست رو در رو تمام مقام‌های آسیای میانه با رییس جمهور چین است که پس از سقوط شوروی انجام می‌شود و برخی از رسانه‌های امریکایی می‌گویند که بیجنگ در تلاش است با کاهش نفوذ روسیه در آسیای میانه به علت جنگ اوکراین، موقعیت خودش را در منطقه تقویت کند.