افغانستان

مک کال مجوز مشاهده مکالمه محرمانه در مورد خروج امریکا از افغانستان را دریافت کرد

وزارت امور خارجه ایالات متحده به مایکل مک کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و گریگوری میکس همتای دموکراتش اجازه داد تا مکالمه محرمانه ویرایش شده میان مقام‌های این وزارت و کارمندان سفارت امریکا در کابل در مورد خروج امریکا از افغانستان در آگست ۲۰۲۱ را مشاهده کنند.

ودنت پتِل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که این وزارتخانه به مک کال و همتای دموکراتش اجازه می‌دهد تا این مکالمه را پشت درهای بسته بررسی کنند.

پتِل گفت: «در نامه امروز (چهارشنبه) خود به کمیته، از رییس (مایکل) مک کال و عضو ارشد (گریگوری) میکس دعوت خواهیم کرد تا مکالمه ویرایش شده را در اینجا در وزارت امور خارجه همراه با اطلاعات شخصی مناسب، مشاهده کنند.»

وی افزود: «خود رییس مک کال گفته است که مایل است این کار را کند. بنابراین ما صمیمانه امیدواریم که پیشنهاد ما در اینجا به اندازه کافی درخواست آنها برای اطلاعات را برآورده کند.»

پتِل همچنان گفت: «این کانالی است که کارمندان در سراسر جهان از آن برای ارتباط با رهبری در مورد مسایل بسیار مهم و دریافت پاسخ، استفاده می‌کنند. این مجرا برای اطلاع رسانی یا انتقال سیاست به کنگره نیست.»

این در حالی است مایکل مک کال، دو روز پیش هشدار داد که اگر آنتونی بلینکن نتواند این مکالمه محرمانه میان مقامات وزارت خارجه امریکا و اعضای سفارت این کشور در کابل را ارائه کند، این کمیته آن را توهین به کنگره تلقی خواهد کرد.

مک کال روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان می‌تواند در جلسه استماع این مجلس که تاریخ ۲۴ می برگزار شود بر علیه بلینکن به اتهامات «توهین به کنگره» رای دهد.

در همین حال وزارت امور خارجه ایالات متحده گفته است که در تلاش است تا اطلاعات «مناسب» را در مورد این مکالمات در اختیار کنگره قرار دهد و در عین حال از امنیت کارمندان خود نیز محافظت کند.

این مکالمات توسط یک کانال مشهور به «کانال مخالف» انجام شده و برای دهه‌ها راهی برای دیپلمات‌های امریکایی فراهم کرده است تا نگرانی‌های خود را در مورد استراتژی به طور مستقیم ابراز کنند. این مکالمات به صورت خودکار به دلیل حفظ هویت دیپلومات‌های امریکایی «محرم» تلقی می‌شوند.

مک کال ماه‌ها است که با دولت بایدن بر سر دسترسی به این مکالمات به عنوان بخشی از تحقیقات جمهوری خواهان در مورد عقب‌نشینی امریکا از افغانستان مبارزه کرده است.