افغانستان

شکایت باشندگان دره شورک کنر از نبود سرک و دیگر امکانات اولیه زندگی

دره شورک مربوط به ولسوالی منوگی ولایت کنر است که از ۲۰ سال گذشته خارج از کنترل حکومت و تحت کنترل طالبان قرار داشت و به دلیل نگرانی‌های امنیتی، اقدامات زیرساختی در آن انجام نشده است.

آنها می‌گویند که سرک ندارند، نمی‌توانند بیماران خود را به شفاخانه ببرند و امکانات زندگی کمی در اختیار دارند.

مشکلات امنیتی در منطقه کوهستانی شورک دری متعلق به ولسوالی منوگه ولایت کنر است در نظام جمهوریت باعث شده بود که این دره را وادی مرگ بنامند.

نبود سرک بزرگترین مشکل ساکنان این ولسوالی و دره است‌.

حاجی نعمت‌الله، باشنده شورلیک دری، می‌گوید: «در این دره حدود ۲هزار خانوار زندگی می‌کنند و با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند.»

او در ادامه گفت: «بزرگترین مشکل ما در اینجا نبود سرک معیاری است. در دوره جمهوریت دولت می‌خواست راه بسازد، برای ما مدرسه و کلینیک ساخت اما حالا آسیب دیده از طالبان میخواهیم که این‌ها را بازسازی کند.»

ساکنان محلی طالبان را در عدم بازسازی این مناطق مقصر می‌دانند.

به گفته آنان، حکومت چندین بار درخواست اجرای پروژه‌های بازسازی در شورک دره را داده بود، اما طالبان در این منطقه از اجرای آن جلوگیری کرده است.

باشندگان این منطقه می‌گویند که نبود جاده باعث محرومیت کودکان از تحصیل شده است و زنان و سالمندان با مشکلات زیادی مواجه هستند.

محمدیار یکی دیگر از اهالی شورلیک دری می‌گوید: «فرزندان ما هنوز تحصیل نمی‌کنند. زنان و سالمندان از بسیاری دیگر از امکانات زندگی محروم هستند. اگر در منطقه ما جاده‌ای وجود داشته باشد، فرزندان ما به آموزش عالی دسترسی خواهند داشت. اما متاسفانه هیچ کس برای ما کار نکرد.

او ادامه داد: درخواست ما این است که اگرچه در گذشته ناامنی وجود داشت، اما اکنون وجود ندارد و دولت فعلی (طالبان) باید همه این مشکلات را برای ما حل کند.

فقط شورک دره ولسوالی کنر منوگی نیست که با چنین مشکلاتی روبرو هستند، موضوعی که شکایت مردم را به همراه داشته است.

مناطق زیادی در ولایت کنر وجود دارد که به دلیل جنگ بین دولت و طالبان در ۲۰ سال گذشته بازسازی نشده است و اکنون مردم با مشکلات زیادی مواجه هستند.