افغانستان

مک‌کال: خودداری بلینکن از ارائه اسناد درباره خروج از افغانستان اهانت به کنگره است

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا هشدار داده است که اگر آنتونی بلینکن نتواند یک مکالمه محرمانه میان مقامات وزارت خارجه امریکا و اعضای سفارت این کشور در کابل را ارائه کند، این کمیته آن را توهین به کنگره تلقی خواهد کرد.

مک کال روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان می‌تواند در جلسه استماع این مجلس که تاریخ ۲۴ می برگزار شود بر علیه بلینکن به اتهامات «توهین به کنگره» رای دهد.

در همین حال وزارت امور خارجه ایالات متحده گفته است که در تلاش است تا اطلاعات «مناسب» را در مورد این مکالمات در اختیار کنگره قرار دهد و در عین حال از امنیت کارمندان خود نیز محافظت کند.

این مکالمات توسط یک کانال مشهور به «کانال مخالف» انجام شده و برای دهه‌ها راهی برای دیپلمات‌های امریکایی فراهم کرده است تا نگرانی‌های خود را در مورد استراتژی به طور مستقیم ابراز کنند. این مکالمات به صورت خودکار به دلیل حفظ هویت دیپلومات‌های امریکایی «محرم» تلقی می‌شوند.

مک کال ماه‌ها است که با دولت بایدن بر سر دسترسی به این مکالمات به عنوان بخشی از تحقیقات جمهوری خواهان در مورد عقب‌نشینی امریکا از افغانستان مبارزه کرده است.

روز یکشنبه، مک کال به ای بی سی نیوز (ABC News) گفت که کمیته او «تلاش کرده است با وزارت امور خارجه کار کند، اما آنها نامه دیگری ارسال کردند تا روند این تحقیر را به تاخیر بیندازند. اما اگر آن کابل (مکالمات) را دریافت نکنیم، می‌دانید، آنها یک خلاصه فیلتر شده ارائه کردند، آنها پیشنهاد صلح ارائه کردند.

او گفت: «من فکر می‌کنم این یک تاکتیک تاخیر است.»

مک کال همچنین گفت که این اولین باری است که یک وزیر امور خارجه متهم به تحقیر کنگره می‌شود.

وزارت امور خارجه امریکا قبلاً نیز مک کال را در جریان این اسناد قرار داده بود، اما او گفته که «راضی» نیست.

مک کال در ادامه گفت: «من می‌خواهم محتوای اصلی را ببینم و همچنین می‌خواهم پاسخ وزیر را ببینم، این یک وضعیت ذهنی در سفارت در آن زمان است و داشتن ۲۳ مخالف (اعضای سفارت) بسیار مهم است.»

مک کال گفت که انتظار دارد وزارت امور خارجه امریکا روز پنجشنبه با نامه‌ای به تهدیدات قبلی او پاسخ دهد.

در صورت که بلینکن متهم به «توهین به کنگره» شود، پرونده او به وزارت دادگستری ایالات متحده محول خواهد شد.