جنوب آسیا

عمران خان: استقلال دادگاه در خطر است؛ به مظاهره ادامه دهید

عمران خان، نخست وزیر پشین پاکستان گفته است که حکومت این کشور عمدا آشوبگران را میان معترضان وارد کرده تا تاسیسات دولتی و غیردولتی را به آتش بکشند.

عمران خان هفته گذشته در پیوند به اتهامات فساد مالی از سوی ارتش پاکستان بازداشت شد و به دنبال آن حامیان وی در بزرگ شهر های این کشور دست به اعتراض زدند.

در جریان ناآرامی‌های هفته گذشته که حامیان عمران خان به راه انداخته بودند، شماری کشته و صدها نفر زخمی شدند و شماری از تاسیسات دولتی و غیردولتی نیز به آتش کشیده شد.

اما عمران خان ادعا می‌کند که حکومت پاکستان در این خرابکاری دست داشته تا علیه وی پرونده سازی کند.

عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان گفت: «حالا که از زندان بیرون شده و فرصت تحقیقات پیدا کرده‌ام، یک توطئه منظم علیه من وجود دارد. سوزاندن ساختمان های دولتی و خانه فرمانده قول اردو. من فهمیدم که خرابکارها را با اسلحه به داخل معترضان داخل کردند، به آنها مواد سوختی داده‌اند. ما سند ویدئویی داریم.»

در همین حال عمران خان روز دوشنبه از مردم پاکستان خواست برای راه اندازی «تظاهرات مسالمت‌آمیز» برای نجات دادگاه عالی این کشور آمادگی بگیرند.

وی همچنان سازمان‌های امنیتی پاکستان را متهم کرد که در حال کمک به شماری از عناصر در دولت فدرال برای تصرف دادگاه عالی و براندازی قانون اساسی هستند.

او اظهارداشت: «من به مردم می‌گویم که شما باید این توطئه را شکست بدهید. تظاهرات مسالمت آمیز حق مسلم شماست. ما گاو و گوسفند نیستیم.»

این در حالی است که روز گذشته طرفداران جنبش دموکراتیک پاکستان در برابر تصمیم دادگاه عالی این کشور مبنی بر تصویب وثیقه حمایتی برای عمران خان، مظاهره کردند و خواستار لغو این وثیقه شدند.

نیروهای امنیتی نیز در حال بازداشت عاملان خشونت‌های هفته گذشته است و روز دوشنبه دست کم ۷۶ نفر را در شهر راولپندی بازداشت کردند.