صحت

پولیو جان یک دختر پنج ساله را در ننگرهار گرفت

بیماری فلج اطفال جان یک دختر پنج ساله را در ولسوالی بتی کوت ننگرهار گرفت.

پدر و مادر این کودک دلیل ادامه مریضی کودک‌شان و مرگ او را بی‌توجهی داکتران می‌دانند.

پدر این دختر به آمو می‌گوید: «او حالش خوب بود، یکباره بی حال شد، بعدا به شفاخانه انتقال دادیم.»

مادر این کودک نیز گفت: «اینجا در منطقه ما برای تداوی او کوشش کردیم، اما با گذشت زمان دست‌های دختر کم زور شد، کم کم بی‌حس شد و از گشت‌وگذار ماند.»

ابراهیم، خود ملعول است و سال‌ها پیش به دلیل ابتلا به بیماری پولیو هر دو پایش را از دست داده است.

او گفت: «اینها (داکتران) از طب فارغ نشده‌اند، فقط برایشان کورس‌های رضاکاری برگزار شده و به آنها تدریس کرده‌اند و در همین بخش مقرر شده‌اند.»

مردم محل می‌گویند که مسئولان کمپاین واکسین فلج اطفال را به موقع انجام نمی‌دهند.

شعیب یکی از باشندگان محل می‌گوید که واکسیناسیون فلج اطفال اخیرا اکثر کارمندان مسلکی را در ننگرهار از وظایف شان برکنار کرده و افراد غیرتخصصی را جایگزین آنها ساخته است.

اما مقام‌های محلی طالبان در ننگرهار نمی‌پذیرند که به جای افراد مسلکی و مختصص افراد غیرمسلکی را گماشته باشند.

نقیب‌الله رحیمی، سخنگوی ریاست صحت عامه ننگرهار گفت: در این نمایندگی ریاست صحت عامه، WHO، یونیسف و ادارات که در ننگرهار فعالیت می‌کنند همه از اشتراک کنندگان آزمون می‌گیرند.

در سال ۲۰۲۳ میلادی اولین مورد فلج اطفال در ننگرهار به ثبت رسیده است. پس از این اتفاق، مردم نگران ابتلای شماری بیشتر کودکان به این ویروس کشنده‌تر هستند.

مردم محل خواهان اقدام عملی از سوی مسوولان هستند و می‌گویند که در ننگرهار در تمام ولسوالی‌ها و به خصوص در مناطق دوردست، کودکان زیر پنج سال در برابر فلج اطفال واکسین شوند.

کمپاین واکسین پولیو یا فلج کودکان پس از سه سال وقفه در ۲۳ ولایت افغانستان از سرگرفته شد. افغانستان و پاکستان تنها کشورهای جهان هستند که هنوز این ویروس کشنده در آن‌ها از بین برده نشده است.