بازرگانی

سه خبر کوتاه اقتصادی

کاهش صادرات سنگ‌های قیمتی، افزایش حاصل سیر در ولایت لغمان و مشکلات سکتور ساختمانی را در بسته اخبار اقتصادی بخوانید.

کاهش صادرات سنگ‌های قیمتی

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از کاهش صادرات سنگ‌های قیمتی خبر می‌دهد.

مسوولان این اتاق می‌گویند که در یک‌سال پسین به کشورهای چین و پاکستان به ارزش پنج میلیون دالر سنگ‌های قیمتی به ویژه سنگ لاجورد و نفرایت صادر شده است.

از سویی هم مسئولان شرکت دولتی انکشاف صنایع دستی می‌گویند که در کشور‌های منطقه سنگ‌های قیمتی کم بوده و از همین رو سنگ‌های قیمتی افغانستان اهمیت ویژه دارد.

بر بنیاد تحقیقات انجام شده ارزش معادن افغانستان حدود سه تریلیون دالر تخمین زده شده است. اما در بیست سال گذشته کار چندان برای استخراج این منابع انجام نشده است.

افزایش حاصل سیر در ولایت لغمان   

مسوولان ریاست زراعت طالبان در ولایت لغمان می‌گویند که در نتیجه توزیع تخم‌های اصلاح شده برای زمین‌داران و کشاورزان کشت سیر در این ولایت رو به افزایش است.

به گفته مسئولان ریاست زراعت ولایت لغمان امسال در ۴۶۰ جریب زمین سیر کشت شده و قرار است، حدود ۱۸۵ تن حاصلات سیر جمع آوری گردد.

اما کشاورزان ولایت لغمان می‌‌گویند که یگانه منبع درآمدی آنها کشت حاصلات زراعتی بوده اما وضعیت بد اقتصادی مردم و نبود بازار مناسب برای فراروده‌های کشاورزان اکنون این منبع عایداتی را در خطر قرار داده است.

لغمان یکی از ولایت‌های شرقی کشور است که برای کشت هر گونه حاصلات زراعتی زمین و هوای مناسب دارد.

مشکلات سکتور ساختمانی

نمایندگان شرکت های ساختمانی افغانستان از مشکلات جدی این سکتور شکایت دارند.

نمایندگان اتحادیه شرکت‌های ساختمانی افغانستان پرداخت نشدن پول پروژه‌های تکمیل شده در چهار سال گذشته را از چالش‌های جدی در برابر فعالیت این سکتور می‌دانند.

مسئولان شرکت‌های ساختمانی می‌گویند که در سال‌های گذشته در شرایط نامناسب و دشوار پروژه‌های بازسازی و توسعه‌ای را تطبیق کرده‌اند، اما تمویل کنندگان خارجی و نیز دولت پیشین مزدکارهای تکمیل شده این شرکت‌ها را نپرداخته‌اند.

مسؤلان این شرکت‌ها بار دیگر از رهبری اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌خواهند که در به دست آوردن پول شرکت‌ها از وزارت مالیه همکاری کنند.