بازرگانی

هجوم ملخ به زمین‌های کشاورزی در ولسوالی‌های تخار

ملخ به زمین‌های کشاورزی ولسوالی‌های خواجه غار، دشت قلعه و چاه آب ولایت تخار هجوم آورده است.

زندگی باشندگان این منطقه وابسته به فراورده‌های کشاورزی آن‌هاست. مردم محل نگران اند که فراورده‌های کشاورزی‌شان را ملخ‌ها نابود خواهند کرد.

کشاورزان محل می گویند که این ملخ‌ها از نوع مراکشی هستند که با هجوم در ولایت‌های شمال و شمال شرقی کشور سبب تخریب هزاران هکتار زمین شده‌اند.

سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد روز چهارشنبه هفته گذشته نسبت به شیوع گسترده ملخ مراکشی در ۱۰ ولایت شمال و شمال شرقی افغانستان که مرکز تولید گندم کشور است هشدار داده بود.

کریم؛ کشاورز در ولایت تخار گفت: اینجا ملخ‌هایی آمده که بسیار خطرناک است و کشت ما ملخ زده است. به ما دوا داده شده اما طور مصرف کردنش را به ما نگفته‌‌اند، اگر به ما توجه نکنند شاید این زیادتر شود و کشت ما را نابود کند. ما در اینجا فقط کشاورزی داریم و شغل و کار ما همین است اگر به ما توجه نشود سال دشواری خواهیم داشت‌.

معین زراعت و آبیاری طالبان که به ولایت تخار رفته می‌گوید که این ملخ‌ها از مناطق مرزی کشور تاجیکستان به ولایت تخار هجوم آورده‌اند و بیشتر ۵۰ هکتار زمین را تخریب کرده‌اند.

به گفته مسئولان در ریاست زراعت تخار زیر اداره طالبان در ماه حمل امسال از هجوم ملخ‌ها بر مزارع کشاورزان در ولسوالی‌های رستاق، کلفگان و اشمکش جلوگیری صورت گرفت، اما اکنون بیش از چهار ولسوالی دیگر در این ولایت زیر تهدید جدی ملخ‌ها قرار گرفته است و تلاش‌ها برای نابودی این حشره جریان دارد.

رحیم‌الله احدی؛ مسئول ریاست زراعت تخار گفت: فعلا در بعضی ولسوالی‌ها مثل اشکمش و استاق تا اندازه‌ای جلوی ملخ‌ها گرفته شد و ملخ بروز کرده نتوانست. این ملخ‌ها پروازی شدند و از کشور همسایه تاجیکستان می‌آیند و سه ولسوالی ما را زیر تهدید قرار داده است.

کشاورزان در تخار از نبود ادویه لازم در جهت نابودی ملخ‌ها شکایت دارند و می‌گویند که تاکنون برای آنان تنها ۵۰ لیتر ادویه با هدف نابودی ملخ‌ها فرستاده شده که اصلا بسنده نیست.

سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد اعلام کرده بود که مشاهده ملخ مراکشی مراحل مختلف توسعه این حشره در ولایت‌های بدخشان، بادغیس، بغلان، بلخ، کندز، سمنگان، سرپل تخار و هرات و غور را نشان می‌دهد.