جهان

آغاز انتخابات ترکیه؛ اسلام‌گرایی یا سکولاریزم؟

رای‌گیری در انتخابات سراسری ترکیه امروز ساعت ۸ صبح به وقت ترکیه رسماً آغاز شد و تا ساعت ۵ ادامه خواهد داشت.

پیش بینی می‌شود که ۶۵ میلیون شهروند جمهوری ترکیه در انتخاباتی که به گمان اغلب کارشناسان مهم‌ترین انتخابات تاریخ این کشور است، پای صندوق‌های رای بروند تا رئیس جمهور و اعضای پارلمان خود را برای ۵ سال آینده انتخاب کنند.

نامزدان برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوی ترکیه، باید ۵۰ درصد آرا کل رای دهندگان را به دست آورند، اما در صورت که هیچ یک از نامزدان نتوانند این رقم را به دست بیاورند، دور دوم انتخابات میان دو نامزد پیشتاز تا دو هفته دیگر برگزار خواهد شد.

اما در انتخابات پارلمانی، رای دهندگان رای خود را نه برای افراد بلکه برای احزاب اشتراک کننده به صندوق خواهند ریخت و احزاب پیروز در هر منطقه انتخاباتی، ۶۰۰ عضو پارلمان این کشور را انتخاب خواهند کرد.

براساس اعلام رسمی مجمع عالی انتخابات ترکیه، نتایج انتخابات ساعت ۹ شب به وقت این کشور رسماً اعلام خواهد داشت.

نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه چه کسانی هستند؟

کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با اشتراک ۴ نامزد رجب طیب اردوغان رییس جمهور فعلی، کمال قلیچ‌دار اوغلو رهبر اتحاد ملت، محرم اینجی رهبر حزب مملکت و سینان اوگان نامزد مستقل آغاز شد، اما به تاریخ ۱۰ می محرم اینجی، رهبر حزب مملکت از رقابت‌ها کنار رفت.

رجب طیب اردوغان

اردوغان ۶۹ ساله پس از ۲۰ سال سلطه چه به عنوان نخست وزیر و چه به عنوان رئیس جمهور در تلاش است تا ۵ سال دیگر در قدرت بماند. اردوغان برای اولین بار در۲۰ سال گذشته در نظرسنجی‌ها عقب افتاد.

تورم اقتصادی بی‌سابقه، پایین رفتن بی‌سابقه ارزش لیر ترکیه، بحران مهاجرین سوری و زلزله مرگبار اخیر جنوب شرق ترکیه از مهمترین عوامل کم شدن محبوبیت اردوغان تلقی می‌شود.

اردوغان خود را عامل شگوفایی اقتصادی ترکیه و تبدیل شدن این کشور به مرکز تجارت جهانی و یکی از مهمترین بازیگران سیاست جهان می‌داند و مشکلات فعلی ترکیه را موقتی می‌داند.

اردوغان در جریان کارزارهای انتخاباتی امسال خود همواره وعده پایین بردن تورم و آینده اقتصادی قوی را برای ترک ها می‌دهد.

اردوغان از رقبا خود به عنوان «نوکران غرب» یاد می‌کند و می‌گوید او تنها شخصی است که می‌تواند با نفوذ کشورهای غربی در ترکیه مبارزه کند.

کمال قلیچ‌دار اوغلو

کمال قلیچ‌دار اوغلو ملقب به «گاندی ترکیه» ۷۴ ساله اقتصاددان، رهبر حزب جمهوری خواه خلق – که بیان‌گذار آن آتاترک است – و نامزد ائتلاف ۶ حزب اصلی سکولار مخالف اردوغان است می‌تواند امروز ورق زننده برگ جدیدی از تاریخ معاصر ترکیه باشد.

قلیچ‌دار اوغلو که متولد استان تونجلی در شرق ترکیه است و تحصیل کرده اقتصاد در دانشگاه غازی شهر انقره ترکیه است.

در اواخر دهه ۹۰ میلادی بود که او از طرف دنیز بایکال رهبر وقت حزب جمهوری خواه خلق به عضویت در این حزب دعوت شد.

کمال قلیچدار اغلو، در مدت زمانی کوتاه پله‌های ترقی را در درون حزب پیمود و به چنان محبوبیتی دست پیدا کرد که در سال ۲۰۱۰ به عنوان جانشین دنیز بایکال رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، برگزیده شد تا عهده‌دار رهبری بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون باشد.

قلیچ‌دار اوغلو در سال ۲۰۱۸ و با سعی و تلاش فراوان توانست ۶ حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه را قانع کند تا برای از پیشرو برداشتن اردوغان و حزب اسلام گرا عدالت و توسعه اش به طور موقت با هم متحد شوند.

این ائتلاف که بعدها به «میز شش نفره» شهرت یافت، توانست برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ در انتخابات‌های شهرداری استانبول، انقره و ازمیر نامزدان حزب عدالت و توسعه را شکست بدهند و زنگ هشدار جدی را برای اردوغان به صدا در آوردند.

ائتلاف متشکل از شش حزب اپوزیسیون ترکیه موسوم به «میز شش نفره» در حمایت خود از نامزدی «کمال قلیچ‌ دار اوغلو»، رهبر حزب چپ‌گرای جمهوری خواه خلق در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور توافق کرده‌اند.

 قلیچدار اوغلو در سخنرانی‌های انتخاباتی خود اعلام کرد که در دوره‌گذار از نظام ریاست جمهوری به نظام پارلمانی در ترکیه در صورت پیروزی وی در انتخابات پیش رو، رهبران پنج حزب دیگر ائتلاف اپوزیسیون به عنوان معاونان رئیس جمهور کار خواهند کرد.

ائتلاف شش‌گانه حامی قلیچ‌دار اوغلو اعلام کرده‌اند که تغییراتی حداکثری در بسیاری از بخش‌های نظام حاکمیت ترکیه اعمال خواهند کرد. از جمله این وعده‌ها می‌توان به استقرار دوباره نظام پارلمانی در ترکیه اشاره کرد.

قلیچ‌دار اوغلو با متهم کردن دولت اردوغان به غارت ثروت ترکیه مدعی شده که دولت فعلی ۴۱۸ میلیارد دالر را از مردم ربوده است و قول داده که همه آن مبلغ را به کشور آورده و به مردم بدهد.

وی همچنین وعده داده که شبکه مواد مخدر را ریشه کن می‌کند.

 قلیچ‌دار اوغلو همواره شعار بازگشت دموکراسی به ترکیه و بیشتر شدن آزادی‌های فردی را در این کشور می‌دهد.

قلیچدار اوغلو در حوزه اقتصاد وعده افزایش ارزش لیره را داده است و مدعی شده که ترکیه را تا پنج سال آینده، به قدرتمندترین کشور حوزه مدیترانه تبدیل خواهد کرد.

وعده دیگر قلیچدار اوغلو در حوزه مسکن این است که خانه‌های ویران شده زلزله زدگان ترکیه را به صورت رایگان احداث کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهد.

کمال قلیچ‌دار اوغلو بر تضمین حق قانونی انتخاب حجاب نزد زنان تأکید کرده و وعده داده است که از حقوق همه زنان دفاع کند و همچنین برخلاف اردوغان، «به عقاید، سبک زندگی و همه هویت‌ها» احترام بگذارد.

در عرصه سیاست خارجی نیز کمال قلیچ‌دار اوغلو طرفدار نزدیکی با غرب به ویژه امریکا است. قلیچ دار اوغلو گفته می‌خواهد کشورش «جز از تمدن پیشرفته غرب» باشد.

او در یک از سخنرانی تبلیغاتی خود وعده داده که همه پناهجویان سوری و افغانستان در ترکیه را حداکثر ظرف مدت ۲ سال به کشور خود باز می‌‌گرداند.