جهان

گوترش: نباید در برابر حملات بی‌سابقه به زنان و دختران سکوت کنیم

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که زنان و دختران در سراسر جهان شایسته زندگی با عزت و احترام هستند.

آقای گوترش روز جمعه در توئیتی از تمام مردم خواست که در راستای تحقق حقوق اساسی زنان از آنان حمایت کنند و در کنار زنان بایستند.

او در این باره نوشت: «ما هرگز نباید در برابر حملات بی‌سابقه و سیستماتیک به حقوق زنان و دختران سکوت کنیم».

این در حالی است که وضعیت حقوق بشری زنان در افغانستان همچنان نگران کننده است.

از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در آگست ۲۰۲۱ محدودیت‌های شدیدی برای زنان و دختران در این کشور وضع شده است.

طالبان دختران و زنان را از رفتن به مکتب و دانشگاه منع کرده‌اند. زنان اجازه سفر بدون محرم را ندارد و نمی‌توانند در مکان‌های تفریحی حضور پیدا کنند.

از سوی هم طالبان در اواخر سال ۲۰۲۲ زنان را از کار کردن برای سازمان‌های دولتی ممنوع کرد و یک ماه پیش نیز آنان را از کار در سازمان ملل متحد منع کرد که این تصمیم طالبان اعتراضات گسترده‌ی جهانی را نیز به همراه داشت.

در همین حال، چند روز پیش توماس نیکلاسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان، در بیانیه‌ای درباره سفر پنج روزه خود به افغانستان گفت که بسیاری از جنبه‌های وضعیت حقوق بشر در افغانستان در شرایطی که زنان و دختران در افغانستان اجازه کار و تحصیل ندارند، نگران کننده است.

نیکلاسون افزود که در جریان این سفر با نمایندگان یوناما، آژانس‌های سازمان ملل متحد و جامعه دیپلماتیک، حامد کرزی رئیس جمهور سابق، رئیس استخبارات طالبان، مقامات طالبان در وزارت امور خارجه و همچنین نمایندگان جامعه مدنی و اقلیت‌های قومی، فعالان حقوق بشر دیدار و گفتگو کرده است.

او در این باره گفت: «از آخرین سفر ما به افغانستان در ماه مارچ سال روان، طالبان زنان افغانستان را از کار در دفاتر سازمان ملل متحد منع کرده‌اند که این موضوع موانع چالش برانگیزی را برای یوناما ایجاد می‌کند.»
این مقام اتحادیه اروپا می‌گوید که همه این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها باید به نفع مردم افغانستان لغو شود. فراتر از این موضوعات خاص با پیامدهای گسترده، بسیاری از جنبه‌های دیگر وضعیت حقوق بشر عمیقاً نگران کننده است، همانطور که در گزارش‌های اخیر گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان و یوناما مستند شده است.