بازرگانی

شکایت شماری از رانندگان در هرات از قیمت بالا و کیفیت پایین تیل و پترول

The city of Herat. August 2022.

شماری از رانندگان در هرات از افزایش قیمت تیل و پطرول‌ و کیفیت پایین آن شکایت دارند و می‌گویند که قیمت تیل نظر به وضعیت بازار کار و شرایط اقتصادی مردم بلند است.

این رانندگان می‌گویند که بهای یک لیتر تیل در مقایسه با یک ماه گذشته نزدیک میان ۸ تا ۱۲ افغانی افزایش یافته است.

نزدیک به یک ماه پیش بهای یک لیتر پطرول در کابل و ولایت‌ها نزدیک به ۵۵ تا ۶۰ افغانی بود، اما اکنون این قیمت به ۶۵ تا ۶۸ افغانی رسیده است.

غلام نبی یکی از رانند‌گان در شهر هرات می‌گوید: «اقتصاد مردم ضعیف است و آنها ناتوان هستند. کارو بار کم است. با این حال قیمت تیل بالا است و ما توانایی خرید آن را نداریم. مجبوریم کرایه موتر را بالا بکشیم وقتی کرایه بالا بکشیم همان چند نفر هم که مسافر من بودند، دیگر سوار موتر نمی‌شوند.»

از سویی هم مسوولان در اتحادیه تیل فروشان می‌گویند که بلند بودن قیمت ارزهای خارجی باعث بلند رفتن بهای مواد سوخت شده اما واردات تیل بی کیفیت از سوی طالبان کنترول شده و برایشان نرخ‌نامه تعین می‌شود.

 گل احمد فیروز معاون اتحادیه تیل فروشان هرات می‌گوید که بلند رفتن ارزهای خارجی باعث بلند رفتن قیمت تیل در بازار شده اما از سوی اتحادیه تیل فروشان و شهرداری نرخ‌ها کنترل می‌شود.

در همین حال، مسوولان در شهرداری طالبان در  هرات می‌گویند که دلیل این که تفاوت در قیمت تیل‌ها در بازار وجود دارد، مربوط به نوعیت، جنسیت و کیفیت آن بوده و  این اداره با هماهنگی دیگر ادارات قیمت‌ها را در بازار به صورت جدی کنترل می‌کند.

ناصر ارمل، سخنگوی شهرداری هرات می‌گوید: «دلیل این که تفاوت در قیمت تیل‌ها در بازار وجود دارد، مربوط به نوعیت، جنسیت و کیفیت آن می‌باشد.»

افزایش بهای مواد سوختی هزینه های حمل و نقل را در شهر هرات افزایش داده و شهروندان هرات می‌گویند توان پرداخت کرایه را ندارند.

مریم یک تن از شهروندان هرات می‌گوید که کرایه موترها دو برابر شده و مردم بجای استفاده از وسایط حمل و‌نقل پیاده رفتن را انتخاب می‌کنند.

به گفته‌ی وزارت معادن و پترولیم طالبان، افغانستان بیش از چهار حوزه نفتی دارد و هم اکنون از حوزه نفتی آمو دریا تیل استخراج می شود که به باور اتاق تجارت و سرمایه گذاری این مقدار تیل نیازمندی کشور را برطرف نمی سازد و بازرگانان از روسیه، ایران و آسیای میانه تیل و مواد سوختی را وارد می‌کنند.