جنوب آسیا

۸ تن در پاکستان در اعتراض به دستگیری عمران خان کشته شدند

روز چهارشنبه پس از دستگیری عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان در پی درگیری معترضان پاکستانی با نیروهای پولیس این کشور حداقل هشت نفر کشته شدند.

رسانه‌های محلی پاکستان گزارش داده‌اند که سه نفر در خشونت‌های شهر پیشاور در شمال غربی این کشور کشته شدند.

به گزارش داون، دست کم ۲۹۰ نفر دیگر در درگیری‌ بین هواداران رئیس تحریک انصاف پاکستان و نیروهای امنیتی این کشور زخمی شده‌اند.

محمد آصف، یک شهروند پاکستانی در این باره به رویترز گفت: «ما بیرون از اورژانس LRH ایستاده‌ایم. تاکنون ۷۷ تن را که در جریان تیراندازی زخمی شده‌اند را به اینجا آورده‌اند. همچنین سه جسد نیز به اینجا آورده شده است. و هنوز صدای تیراندازی شنیده می‌شود.»

خان روز سه‌شنبه به دلیل اتهام در یک پرونده کلاهبرداری دستگیر شد. اتفاقی که با واکنش هواداران او روبرو شد. آنها به ساختمان‌های نظامی یورش ببرند و اقامتگاه یک ژنرال ارشد ارتش در شهر شرقی لاهور را غارت کردند.

یکی از معترضان می‌گوید: «پولیس به سمت ما گلوله‌های گاز اشک آور شلیک کرد. سپس به سمت ما تیراندازی کردند. این خیلی بی رحمانه است. ما بیرون آمده ایم زیرا آنها به عمران خان ظلم کرده‌اند. تا زمانی که او آزاد نشود، اعتراضات ما ادامه خواهد داشت.»

در همین حال معترضان خشمگین شماری از ساختمان‌ها و دارایی‌های ایالتی را در شهرهای مختلف پاکستان آتش زده‌اند.

عطاالله تار، مشاور دولت در این باره گفت که در حالی که اعتراضات در خیابان‌ها بیداد می‌کرد، یک دادگاه پاکستانی خان ۷۰ ساله را به مدت هشت روز برای بازجویی بیشتر به اداره ملی پاسخگویی پاکستان (NAB) تحویل داد.

ستاره سابق بین المللی کریکت اکنون در مهمانسرای پولیس در اسلام آباد نگهداری می‌شود.

دادگاه دیگری پیشتر در روز چهارشنبه، خان را به اتهام فروش هدایای دولتی در طول چهار سال قدرتش، یک روز پس از دستگیری وی در پرونده کلاهبرداری نامربوط، متهم کرده بود.