افغانستان

سیگر: طالبان در سه ماه ۲۶ تن از نیروهای امنیتی را شکنجه و کشته‌اند

File-photo

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگر در یک گزارش ۱۶۷ صفحه‌‌ای در مورد وضعیت افغانستان زیر اداره طالبان که روز گذشته منتشر کرد، گفته است که طالبان در سه ماه پسین، دست کم ۲۶ تن از نیروهای پیشین و کارمندان دولت پیشین افغانستان را شکنجه کرده و شماری از آنها را کشته‌اند.

در این گزارش، سیگر طالبان را به اقدامات تلافی جویانه متهم کرده و گفته است که رهبران طالبان از این اعمال چشم پوشی می‌کنند.

سیگر تاکید کرده است که اعضای سابق نیروهای امنیتی دفاعی و سایر مقام‌های سابق، مانند قضات در صحبت با این نهاد امریکایی گفته‌اند که در ترس دایمی از اعضای طالبان زندگی می‌کنند.

سیگر در این گزارش مدعی است که در سه ماه گذشته نیروهای مقاومت در افغانستان، دست‌ِکم ۲۵ حمله بالای مواضع طالبان داشته‌اند.

در این گزارش از جبهه‌ی مقاومت ملی، جبهه‌ی آزادی و جنبش آزادی بخش افغانستان به عنوان سه جبهه‌ بزرگ ضد طالبان که علیه آنها عملیات‌های مسلحانه انجام می‌دهند یاد شده است.

در این گزارش گفته شده است که طالبان رابطه‌ی شان با القاعده را پس از کشته شدن ایمن‌ الظواهری در کابل قطع نکرده‌اند و داعش خراسان در حال قوی‌تر شدن در افغانستان است.

سیگر در ادامه تاکید کرده است که ارزیابی تهدیدات جهانی ۲۰۲۳ این نهاد نشان داده که القاعده همچنان مصمم به حمله به منافع ایالات متحده است و گفته که تهدید القاعده به علمکرد طالبان بستگی دارد.

این درحالی است که بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگر، در گزارش پیشین از پیوستن شماری از نظامیان پیشین با طالبان خبر داده گفته بود که شماری از نظامیان سطح پایین به طالبان پیوسته‌اند و تاکید کرده بود که شمار دیگری از نظامیان پیشین با داعش و جبهه مقاومت ملی یکجا شده‌اند.