بازرگانی

ملل متحد درباره هجوم «ملخ مراکشی» به شمال افغانستان هشدار داد

Photo: FAO

سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد روز چهارشنبه نسبت به شیوع گسترده ملخ مراکشی در ۱۰ ولایت شمال و شمال شرقی افغانستان که مرکز تولید گندم کشور است هشدار داد.

به گفته این سازمان، مشاهده ملخ مراحل مختلف توسعه این حشره در ولایت‌های بدخشان، بادغیس، بغلان، بلخ، کندز، سمنگان، سرپل و تخار و هرات و غور را نشان می‌دهد.

ریچارد ترنچارد، نماینده این سازمان در افغانستان می‌گوید: «گزارش‌های شیوع ملخ مراکشی در سبد گندم افغانستان یک نگرانی بزرگ است. ملخ مراکشی بیش از ۱۵۰ گونه گیاهی از جمله محصولات درختی و ۵۰ محصول غذایی را می‌خورد که همگی در افغانستان رشد می‌کنند.»

این سازمان همچنین اعلام کرد که ملخ مراکشی که در زمره مضرترین آفات گیاهی از نظر اقتصادی در جهان قرار دارد و شیوع کامل این بیماری در سال جاری می‌تواند منجر به از دست دادن محصول از ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تن گندم شود که تا یک چهارم کل برداشت سالانه افغانستان است که ضرر مالی آن بین ۲۸۰ تا ۴۸۰ میلیون دالر تخمین شده است.

این سازمان عوامل زیادی از جمله خشکسالی را از عوامل تشدید احتمال این آفت می‌داند و می‌گوید که ولایات شمالی افغانستان استعداد خوبی برای شیوع ملخ مراکشی دارد.

به باور ترنچارد اگر جمعیت ملخ مراکشی درمان نشود، ممکن است تعداد آنها در سال آینده ۱۰۰ برابر شود و مشکلات بزرگتری برای کشاورزی و امنیت غذایی افغانستان و همسایگانش ایجاد کند.

ترنچارد گفت که در پاسخ به این تهدید، برای حمایت از اقدامات کنترل مکانیکی و شیمیایی در کنار بررسی‌های زمینی برای نظارت و نقشه‌برداری مکان‌های جوجه‌آوری ملخ، به بودجه فوری نیاز است.

این سازمان می‌گوید که افغانستان قبلا یک سیستم کنترل ملخ بسیار قوی داشت، اما طی دو سال اخیر و با به قدرت رسیدن طالبان این سیستم به شدت تخریب شده است.

دو شیوع بزرگ آفت ملخ مراکشی در بیست و چهل سال پیش هر کدام توانسته بود ۸ تا ۲۵ درصد محصولات گندم افغانستان را از بین ببرد.