افغانستان

نیکلاسون: وضعیت حقوق بشر در افغانستان عمیقا نگران کننده است

توماس نیکلاسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان، در بیانیه‌ای درباره سفر پنج روزه خود به افغانستان که روز سه شنبه نهم ماه مه به پایان رسید، گفت که بسیاری از جنبه‌های وضعیت حقوق بشر در افغانستان در شرایطی که زنان و دختران در افغانستان اجازه کار و تحصیل ندارند، نگران کننده است.

نیکلاسون گفت که در جریان این سفر با نمایندگان یوناما، آژانس‌های سازمان ملل متحد و جامعه دیپلماتیک، حامد کرزی رئیس جمهور سابق، رئیس استخبارات طالبان، مقامات طالبان در وزارت امور خارجه و همچنین نمایندگان جامعه مدنی و اقلیت‌های قومی، فعالان حقوق بشر دیدار و گفتگو کرده است.

او گفت: «از آخرین سفر ما به افغانستان در ماه مارچ سال روان، طالبان زنان افغانستان را از کار در دفاتر سازمان ملل متحد منع کرده‌اند که این موضوع موانع چالش برانگیزی را برای یوناما ایجاد می‌کند.»

این مقام اتحادیه اروپا می‌گوید که همه این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها باید به نفع مردم افغانستان لغو شود. فراتر از این موضوعات خاص با پیامدهای گسترده، بسیاری از جنبه‌های دیگر وضعیت حقوق بشر عمیقاً نگران کننده است، همانطور که در گزارش‌های اخیر گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان و یوناما مستند شده است.

وضعیت بشردوستانه

او گفت که دو ماه از آخرین سفر من به افغانستان می‌گذرد، اما وضعیت بشردوستانه همچنان تیره و تار است و بیش از ۲۸ میلیون شهروند آسیب پذیر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

نیکلاسون گفت که درخواست بشردوستانه سازمان ملل متحد به مبلغ ۴.۶ میلیارد دالر که بزرگترین درخواست در جهان است، تنها برای پوشش ۷.۲ درصد تعهد دریافت کرده است، در حالی که برای مقایسه چهار درخواست بشردوستانه بزرگ پس از افغانستان تاکنون تعهداتی دریافت کرده است که بیش از ۲۰ درصد را پوشش می‌دهد.

نیکلاسون گفت: «متأسفانه ممنوعیت کار زنان افغانستان در دسمبر گذشته برای سازمان‌های غیردولتی همچنان پابرجاست. این امر اصول اساسی را به چالش می‌کشد و پیامدهای فوری دارد، زیرا کمک‌های حیاتی ارائه شده توسط چنین سازمان‌هایی نمی تواند به زنان و کودکان نیازمند برسد.»

وی افزود که به دلیل تصمیمات مقامات طالبان، دختران و زنان در افغانستان از رفتن به مکتب متوسطه یا دانشگاه منع می‌شوند، در حالی که تعداد بسیار زیادی از پسران افغانستان نیز نمی‌توانند به آموزش ابتدایی یا سایر اشکال دسترسی داشته باشند.

تغییرات آب و هوایی

نیکلاسون می‌گوید که او همچنین در یک میزگرد در مورد تغییرات آب و هوا در افغانستان که توسط هیئت اتحادیه اروپا در ۷ می سازماندهی شده بود، شرکت کرد.

او گفت که افغانستان یکی از کشورهای جهان است که بیشترین آسیب را از تغییرات اقلیمی متاثر می‌کند و این چالش بزرگی را برای کشوری ایجاد می‌کند که در آن تنها ۴ درصد مساحت آن برای زراعت استفاده می‌شود، اما در عین حال ۶۱ درصد از مساحت آن برای کشاورزی استفاده می‌شود. اقتصاد بخش زیادی از مردم افغانستان وابسته به کشاورزی است.