جنوب آسیا

پیامدهای خشونت‌آمیز بازداشت عمران خان در پاکستان

پاکستان یک روز پس از بازداشت عمران خان نخست وزیر پیشین این کشور توسط نیروهای ویژه نظامی با پیامدهای اعتراض‌های خشونت‌آمیز در برابر این اقدام دست و پنجه نرم می‌کند و در تلاش برای عادی سازی وضعیت است، چیزی که به گفته آگاهان در آینده نزدیک ممکن نخواهد بود.

بیشترین تحولات در شهر لاهور زادگاه عمران خان روی داده؛ جایی که برخی از ساختمان‌ها و موترها سوخته‌اند و بسیاری از جاده‌ها مسدو‌د هستند و رفت و آمد موترها نیز مختل شده است.

غلام فاروق، هوادار حزب عمران خان گفت: «چیزی که دیروز بر ما انجام دادند، ظلم بزرگی در برابر ما بود. آنان از خط سرخ ما عبور کرده‌اند. آنان نباید به این فکر باشند که ما آرام می‌مانیم. ما برای آنان درسی را بدهیم که در تمام زندگی‌شان به یا خواهند داشت.»

در همین حال حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان روز گذشته ساعاتی پس از بازداشت خان در دادگاه عالی اسلام آباد از هواداران خواست جاده‌ها و شاهراه اصلی را مسدود کنند و هرجایی که هستند برای اعتراض‌های سراسری اقدام کنند.

شاه محمود قریشی، عضو ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان می‌گوید: «وقتی آنان دیدند که نامدارترین رهبر در کشور با زور توسط پولیس اسلام آباد کشیده می‌شود، در سراسر کشور واکنش نشان داده شد. مردم از کراچی تا خیبر در جاده ها ریختند، و اعتراض کردند و به اعتراض شان ادامه خواهند داد. من از آنان می‌خواهم که اعتراض‌تان را که حق قانونی‌تان است صلح آمیز نگهدارید. آن را به خانه‌های مردم نبرید. دارایی‌های عامه را ویران نکنید چون اعتراض صلح آمیز حق ماست.»

شماری از شهروندان پاکستان از مشکلات در دسترسی به خدمات انترنتی و برخی از رسانه های اجتماعی پس از بازداشت آقای خان نیز سخن گفته‌اند.

عمران خان روز سه شنبه هنگام حضور در دادگاهی در اسلام آباد از سوی نیروهای ویژه نظامی بازداشت شد.

آقای خان در یک پرونده فساد در ساخت دانشگاه القدیر در پاکستان به اختلاص ۶۰ میلیارد کلدار پاکستانی متهم است. این پروژه هنگامی که آقای خان نخست وزیر این کشور بود در سال ۲۰۱۹ میلادی به کمک بریتانیا راه‌اندازی شده بود.